Smart Start_Eventbilde

ANFO Smart Start: Den årlige juridiske oppdatering

Det har skjedd mye viktig på reglenes område siden i fjor for annonsører, byråer og leverandører av digitale markedsføringstjenester.  Skikkelig mye faktisk. 

Vebjørn skal gå gjennom det mest sentrale. 

Datatilsynet på krigsstien for å drepe Meta`s (og andres)  «Pay or OK» samtykkemodeller. Men er dette egentlig annonsørenes problem?

Parallelt med dette har Schibsted og Amedia migrert til samtykke for personalisert markedsføring. Hvor mye vann holder denne modellen, og er det kurant juridisk å kjøpe disse tjenestene? 

Vebjørn har advart mot bruk av pixel før, og nå ser det ut som om det har det blitt alvor. Det blir en kort oppdatering om dette.  

Nye regler om salgsmarkedsføring skulle være en forenkling, men ble det ikke. Å markedsføre «salg», «spar» eller «medlemspris» har aldri vært mer komplisert enn nå. Vi gir en status om hvordan reglene skal forstås akkurat nå. Er reglene slutten for kundeklubber og lokale salg i kjeder?

Det blir også gjennomgang av en ny NKU-avgjørelse om god forretningsskikk og produktetterlikning.  

Ingen foredrag uten kunstig intelligens om dagen. Vebjørn vil minne om at «de vanlige reglene» for markedsføring gjelder din bruk av output enten vi snakker LLM’er eller diffusjonsmodeller. 

Viktig er også at EU-regler krever at annonsøren får innsyn i data fra de store plattformene for innblikk i annonseringen og for å kunne foreta kontroller. 

Veldig nytt fra EU er i tillegg EU-domstolens vurdering av IABs TCF standard. Denne blir gjennomgått hvis tid, og kanskje blir ordet cookieless omtalt også.

Begrenset antall plasser

Foredragsholder:

Advokat Vebjørn Søndersrød er partner i Advokatfirmaet Føyen. Han er spesialist i GDPR, markedsføring og bruk av digitale tjenester og jobber for tiden også mye med KI. 

Vebjørn er en erfaren foredragsholder som liker å snakke om muligheter og teknologi på et område som går fort fremover.»