Fakta trumfer det meste og det man trenger av innsikt finnes i bransjens mest sentrale undersøkelser. I medie- og annonsørbransjen er det mange aktører som bringer valide undersøkelser og annet faktagrunnlag til torgs, blant annet Annonsørundersøkelsen og Bransjeundersøkelsen. På konferansen Slik er det bare! har vi kuratert fire av innsiktsundersøkelsene vi opplever som de mest relevante for oss som markedsførere.
Foredragsholdere på Slik er det bare!:
Rikets medietrender 2022
Blant egne, kjøpte og fortjente mediekanaler er fremdeles investeringer i kommunikasjon via de kjøpte kanalene et viktig instrument for bygging av merkevarer og salgskonvertering. Totalt kjøpes det reklameplass for 23 milliarder norske kroner (kilde: IRM) i det norske markedet – og man venter ytterligere økning i 2022. Hvordan forbrukere konsumerer ulike medier vil derfor være viktig for annonsører å kjenne til. Hvert år presenterer Kantar utviklingen i befolkningens bruk av både gamle og nye medier. Her får du et nyttig overblikk over situasjonen slik den er nå, hvordan utviklingen har vært, samt retninger for fremtiden.
Ingvar Sandvik, Direktør Innovasjon og Marketing i Kantar
Den store Annonsørrapporten
Annonsørrapporten er ANFOs årlige studie om virkemidler, utfordringer, utviklingstrekk og prioriteringer hos norske annonsører. Undersøkelsen brukes som fasit for hele bransjen, og både media og annonsørenes samarbeidspartnere referer hyppig til denne undersøkelsen. Ikke minst har det de siste årene vært en ganske heftig debatt knyttet til en del digitale utfordringer og funn knyttet til relasjonen og tillitten mellom annonsør og mediebyrå.
Håvard Kvernaas Bakken, fagdirektør i ANFO
Ipsos’ SoMe-tracker – Utviklingstrender for sosiale medier i Norge
- Forlater de unge Facebook?
- Hvem bruker TikTok?
- Hva skjer med Snapchat?
- Hvor skal jeg investere fremover?
Ipsos har siden 2013 kartlagt nordmenns bruksatferd når det kommer til sosiale medier og digitale plattformer. I foredraget får du status på 2021-landskapet. Vi deler spennende utvikling for de mest populære plattformene med ferske tall fra Q4 2021, og gjør et dypdykk i enkelte kanaler. Dette vil gi deg et bedre beslutningsgrunnlag for videre satsning i din virksomhet.
Nathalie Eyde Warembourg, Country Manager i Ipsos Norge
Den årlige Bransjerapporten
Ole Aleksander Janzso, partner/rådgiver i Teft
Ole er redaktør for Teft sin årlige Bransjerapport, den årlige medarbeiderundersøkelsen for ansatte i byråene og markedsavdelingene. Med 1400 respondenter som har svart tålmodig på et omfattende spørreskjema kan han både bekrefte og avlive myter om hva som motiverer ansatte og ledere i vår bransje. Hvor jobber de mest motiverte? Hva vil folk egentlig lære mer om, og er lønn den viktigste grunnen til å bytte jobb?