Slik lykkes du med automatisert annonsesalg / for Medier
Den raske utviklingen av programmatisk annonsering og automatisert annonsesalg (herunder Programmatic, Native, Adsense, tekstannonser) gir store muligheter når det gjelder effektivisering av operasjonelle avdelinger og salgspersonell. Men sammen med utviklingen kommer det også en rekke utfordringer. Hvilken teknologi skal man velge? Hvordan fordeles pengene som Annonsører bruker? Og hvordan tenker mediekjøpere? Alt dette og mye mer går vi gjennom i løpet av kursdagen.
Hvem passer kurset for?
Kurset passer for deg som ønsker å forstå mulighetene med automatisert annonsesalg, få oversikt over hvilke aktører som finnes på markedet og hvordan de skiller seg ut fra hverandre.
- Ad operation
- Salgssjefer og direktører
- Annonseselgere på alle nivåer
- Medierådgivere i medie/ reklamebyrå
Etter endt kurs skal du være i stand til å forstå hvordan automatisert annonsesalg fungerer, hvilke leverandører som finnes i den kategorien samt forskjell mellom disse.
Kurset vil gå gjennom:
– Hvordan programmatisk og native annonsesalg fungerer
– Oversikt over aktører i et programmatisk økosystem, deres forretningsmodeller og pengeflyten
– Systemer og plattformer og hvordan de jobber sammen, fra annonsør til medie
– Hvordan velge en riktig salgsplattform (SSP) og deres fordeler og ulemper
– Oversikt over det norske markedet, hvilke plattformer som er mest brukt i Norge og hvorfor
– Forskjellige metoder for å selge programmatisk: Deal, Åpen børs, Guaranteed, etc.
– Hvordan kapitalisere på brukerinformasjonen som en medie/ mediehus besitter
– Hvordan tenker en en medierådgiver eller annonsør og hvilke kriterier er viktige ved annonsekjøp
– Oppsett av kampanjer i flere DSPer (kjøpsplattformer)
– Strategi for å være en del av “whitelistene” til byråer, trading desker og annonsører
– Hvordan man jobber med målgruppe styring, atferdsdata og targeting i programmatic
– Gjennomgang av hvordan man setter en pris strategi per plassering og format
– Forstå Reach Media og mulighetene som finnes
Mål med kurset:
– God kunnskap om hvordan automatisert annonsesalg fungerer og hva det innebærer
– Grunnleggende forståelse for økosystemet
– Forstå hvordan en strategi settes fra kjøpersiden
– Bli kjent med bruk av data og segmentering
– Få innblikk i mediekjøper sin hverdag
– Forstå fordeler og ulemper med diverse SSPer og annonsesalgs plattformer
– Vite hvilke tiltak må gjennomføres for å øke andel automatisert annonsesalg
– Øke forståelse for “digital mediestartegi” i salgs og adops avdeling
– Få oversikt over hva som skal til for å komme i gang med programmatisk annonsesalg
Foredragsholdere:
Thomas Straw – foredragsholder i ANFO, tidligere digital direktør i Omnicom Media Group.
Arthur Pogosov – Konsulent innen datadrevet markedsføring, tidligere forretningsutvikler fra Delta Projects (DSP)
Petter Hansen – Operativ konsulent med erfaring fra plattformer som Adform og Delta Projects (DSP)
I dag arbeider alle 3 i konsulentselskapet Oslo Technology Consulting innenfor datadrevet markedsføring og kommunikasjon.