MarTech_Logo_Ikon_1280x500

MarTech 2020

ANFO fortsetter sitt fokus på å opplyse annonsører og øvrige aktører i bransjen om utviklingen innen MarTech.

Bli med ANFO på MarTech-dagen den 10. september – årets viktigste event om MarTech. Du kan delta fysisk eller digitalt via din dator. Her lærer du mer om MarTech og hva dette betyr for deg som markedsfører. 

Markedsføring er nå en teknologidrevet disiplin. Alle som i dag jobber i en markedsavdeling må forholde seg til markedsføringsteknologi (MarTech).

MarTech gjør det enklere for markedsførere å effektivisere og skalere markedsføringsaktiviteter. I mange bedrifter blir samarbeidet mellom markedsavdelingen og de øvrige avdelingene stadig viktigere.

Dagen gjennomføres på Latter. Det vil også være mulig å delta via en digital livestream hvis du ønsker det.

Vi i ANFO forholder oss til alle råd fra FHI. Vi oppfordrer til å respektere avstandsregler, hyppig håndvask, bruk av antibac og god hostehygiene. Har du sykdoms symptomer er det fint om du blir hjemme. Bruk gjerne også munnbind. ANFO vil også ha munbind og antibac tilgjengelig. 

Program:

08:20 – 08:55 Registrering og kaffe
09:00 – 09:05 Velkommen

Trygve Tellefsen, Event og konferanseansvarlig – ANFO

09:05 – 09:45 MarTech – Himmel eller Helvete

Bendik Heiberg, Senior Advisor – Curamando

Markedsføringsteknologi har udiskutabelt en sentral plass i enhver moderne markedsførers arsenal. For mange har teknologijakten avsporet det man faktiske satte ut for å gjøre, å skape gode og friksjonsløse kundeopplevelser, ta markedsandeler og øke omsetningen. I et komplekst landskap gir Bendik deg en innføring i MarTech og tips på veien for å bedre utnytte teknologien.

Bendik har lang fartstid fra byråsiden som rådgiver og leder innenfor digitalmarkedsføring og programmatiske kjøp for noen av landets og verdens sterkeste merkevarer. De siste årene har han jobbet som engleinvestor og rådgiver for oppstartsselskaper og er nå i Curamando der han leder satsingen på MarTech.

09:45 – 10:05 Skaper data effekt eller effektivitet? 

Daniel Granlund Bredahl, Direktør for Innsikt og Data – Diar

I dagens medielandskap er bruk av data hverdagslig og nødvendig, men hva vet vi egentlig om dataene som brukes? Er en målgruppe en målgruppe og hvordan skal vi egentlig sikre oss at det vi kjøper er det vi får? Foredraget inneholder analyser og forklaringer på ulike typer data, og tips til hva du bør følge med på.

Daniel er direktør for innsikt og data i Diar (startet av Aller og Amedia) og har nesten 15 års erfaring fra den norske mediebransjen. Med bakgrunn fra sosiale medier, mobil markedsføring, strategi og analyse, har han jobbet i roller som Head of strategy and Insights i VG og vært med å bygge opp VGTV og Schibsteds satsning på Innsikt og effekt. Han har også jobbet på den kreative siden i Mobiento (nå Deloitte Digital), vunnet flere internasjonale priser og jobbet med kunder som VW, H&M og Visa.

10:05 – 10:25 Kaffepause
10:25 – 10:55 A nightmare on Tech Street

Marius Guldbrandsen, Manager, Marketing Technology & Consumer Data – Orkla Marketing & Innovation

Marius har klart å identifisere 6 faser i et mareritt, som tilfeldigvis også stemmer overens med fasene man opplever som markeds- og annonse teknolog. Han vil ta oss gjennom et mylder av nedturer og oppturer. Fortvilelse og glede, samt en haug av konsulenttimer spredt jevnt utover.

Trives best i grensesnittet mellom teknologi og strategi. Forsøker etter beste evne å manøvrere Orkla gjennom en tettpakket jungel av ulike leverandører, byråer, teknologiselskaper og digitale muligheter. I Orkla jobber Marius globalt med markedsteknologi og forbrukerdata.

10:55 – 11:15 ANFO MarTech studie og status

Håvard Kvernaas Bakken og Fredrik Pettersson, Fagdirektører – ANFO

Håvard er fagdirektør i ANFO og har lang fartstid i mediebransjen. Tidligere har han vært direktør for analyse og innsikt i Omnicom Media Group, strategisk rådgiver i reklamebyrået BBDO og markedsanalytiker i Egmont.

Fredrik er ANFOs teknologi direktør og kan MarTech og AdTech ut i fingerspissene. Han har tidligere bakgrunn fra Hyper, Empefire, Dagbladet, FireStore og det svenske byrået Revolver.

11:15 – 11:45 Kort om kompetansekrav

Anna Blom Rian, Rådgiver – Teft

TEFT er Norges ledende rekrutteringsbyrå innen kommunikasjon og jobber i dag omtrent like mye med annonsører som byråer. Mange av miljøene de har jobbet med, og jobber med i dag, er i en sterk utvikling og ser store endringer i hvordan de jobber med markedsføring. Anna vil her snakke om hvordan Teft tror fremtidens markedsavdeling vil se ut og hvilken kompetanse bedrifter vil komme til å trenge internt. I tillegg vil hun gi noen generelle råd og tips til til hva det er lurt å fokusere på når man skal rekruttere innen MarTech. 

Anna er rådgiver i TEFT og har tidligere jobbet som Brand Manager, Customer Business Developer og Employer Branding Manager i selskaper som Orkla og Procter & Gamble. Anna jobber med stillinger i skjæringspunktet mellom teknologi, markedsføring og analyse.

11:45 – 12:30 Lunsj
12:30 – 12:50 Mediekjøp – hvorfor må det være så komplisert?

Thomas Bjerkeli, Director Technology & Development – Publicis Media
Håvar Sesseng, Business Director – Starcom

Medielandskapet er mer fragmentert enn noen gang, og kompleksiteten fortsetter å øke i en bransje som allerede kan oppleves som uoversiktlig. Dette gjenspeiles ikke bare i strategiske diskusjoner og dokumenter, men også i annonsørenes hverdag. Thomas og Håvar vil dele erfaringer og perspektiver på hva som skal til for å redusere kompleksiteten, og hvordan Publicis har tatt utgangspunkt i kundenes vanligste utfordringer for å utvikle en løsning som skal forenkle annonsørhverdagen.

Thomas er utdannet systemutvikler, men har siden 2015 jobbet med digitalannonsering, performance marketing, og annonse- og markedsføringsteknologi for noen av landets største merkevarer. I dag leder han Publicis gruppens satsning på å løse bransjeutfordringer gjennom utvikling av teknologi tilpasset det norske markedet og de norske annonsørenes behov.

Håvar har de siste 12 årene jobbet på byråsiden med et bredt spekter av ulike kundeutfordringer, og koser seg mest når diskusjonen er i skjæringspunktet strategi og kreativitet. Håvar sitter i dag som Business Director i Starcom / Publicis.

12:50 – 13:20  ISBA Programmatic waterfall modell

Stephen Chester, Director of Media hos ISBA
Sam Tomliston, Partner PwC UK

The Programmatic Waterfall modell har blitt hyppig diskutert de siste årene. Dere husker 100 lappen som ble til en 40 lapp. I beste fall! ANFO har søkt å belyse denne utfordringen regelmessig. Ikke alle synes det har vært like bra at ANFO har hatt fokus på dette. Vi synes uansett at det er usedvanlig viktig å vite hvor annonsørenes midler ender opp. Våre venner i ISBA (ANFO i UK) har gjennom en omfattende og kostnadskrevende study etterprøvd modellen. Svaret fra UK er at 51% ender i media og hele 13% er det ingen som vet hvor blir av. Det er ganske skremmende!

Stephen Chester, Director of Media hos ISBA som er vår søsterorganisasjon i UK.

Sam Tomliston, Partner PwC UK og ansvarlig for dette prosjektet

13:20 – 13:40 Kaffepause
13:40 – 13:55 ANFO MarTech Academy

Charlotte Gretter, Head of Technology – Omnicom Media Group

Charlotte has utilized her experience from developing up-skilling programs in Telenor Group and Omnicom Media Group to partner with ANFO in creating the MarTech Academy. The MarTech Training Academy should equip marketers will all elements and insights to start implement a MarTech strategy in their own organization.

13:55 – 14:15 Brukersentrert og datastyrt markedsføring. Kontroll for bruker, annonsør og publisist.

Simen Breen, Senior privacy counsel – Schibsted

Simen jobber med personvernstrategi i Schibsted og fokuserer særlig på personvern i teknologi- og produktutvikling innenfor ads og markedsføring, herunder håndtering av programmatisk og direkte annonsesalg. 

14:15 – 14:20 Avslutning