Er du med, mot eller uvitende? Det siste er et dårlig alternativ, men det kan du gjøre noe med på Lov & Rett! Her blir det lettbeint gjennomgang av alt spennende som har skjedd siden forrige gang. Det blir også mye om bærekraft. I tillegg til gode svar på alle spørsmål du har lyst til å stille.
Program:
08:45 – 09:45 Den årlige juridiske oppdatering
Det kommer alltid nye regler, og Vebjørn vil ta for seg rettslige avgjørelser, regelendringer og forslag innen markedsføringsfaget som har kommet siden forrige Lov og Rett. Det blir gjennomgang av saker fra Forbrukertilsynet og Markedsrådet, Datatilsynet, Næringslivets konkurranseutvalg (NKU) og naturligvis også dommer.
Vebjørn Søndersrød, advokat og partner i Advokatfirmaet Ræder AS
09:45 – 10:05 Bli ferdig med cookies
Jørgen vil snakke om hvordan du på kort og lang sikt kan bli mindre avhengig av cookie-basert tracking i markedsføringen. Dessuten vil han forklare hvordan du ved å bruke mindre oppmerksomhet på cookies og mer på databehandlingen som skjer kan kvitte deg med cookiebanneret.
Jørgen Brunborg-Næss, fagleder for digital kundeopplevelse i digitalbyrået Synlighet. Han har jobbet 20 år innen performance marketing og analyse og beskriver seg selv som økonom av utdannelse og datanerd av legning. Han trives i skjæringspunktene mellom fagfelt og kombinerer forståelse for markedsføring, teknologi og juss for å hjelpe annonsører med å navigere i GDPR-landskapet.
10:05 – 10:25 Pause
10:25 – 10:45 Miljø og bærekraft blir viktigere og viktigere
Ivar vil ta oss gjennom hva som skjer internasjonalt, hvordan problemstillingen vil påvirke forretningsmodellen din og viktigheten av å vise «ekte vilje» i kommunikasjonen av hva din bedrift gjør, og ikke gjør, i arbeidet for miljø og bærekraft.
Ivar H. Kristensen, KAPO. Ivar er siviløkonom og har i tillegg en MBA i Global Seafood fra NHH i Bergen. Han har vært administrerende direktør i Virke og i Nordic Innovation i tillegg til generalsekretær i Tekna. Han har bred politisk erfaring, har jobbet i it-bransjen i tillegg til en rekke styreverv blant annet i KAPO, Norges Forskningsråd og styreleder i TU Media AS. Han er opptatt av at bærekraft og sirkulærøkonomi er en forretningsmulighet. De bedriftene som jobber gjennomgripende med omstillingen nå vil være de som er vinnerne i 2030.
10:45 – 11:05 Hvor går grensene for bærekraftpåstander og markedsføring?
Bærekraft og markedsføringspåstander – grønn-, rosa-, sports- og etikkvasking er i fokus. Mange forsøker, noen lykkes og mange lykkes ikke. Hvor går grensene for bærekraftpåstander og markedsføring? Hvordan spiller grensene i markedsføringsloven sammen med Åpenhetsloven?
Hans Erik Johnsen, advokat og partner i advokatfirmaet Wiersholm og leder firmaets faggruppe for immaterialrett og teknologi, medier og telekom. Han har jobbet med markedsføringsrett de siste 25 årene, rådgir klienter i en lang rekke bransjer på dette området og har ført mange saker for Næringslivets Konkurranseutvalg. Hans Erik holder jevnlig foredrag om forskjellige temaer innen markedsføringsrett både for ANFO og andre.
11:05 – 11:30 Spør advokatene! panelsamtale
Spør i vei! Nå har du muligheten til å få svar på dine spørsmål rundt markedsjus. Har du spørsmål vedr markedsføring i SoMe, førstepartsdata, e-post-markedsføring osv. Hva er lov og hva er ikke lov?