inhouse

In-housing vs. byrå, eller ja takk, begge deler?

Å skape en vellykket in-house satsning krever endringsledelse og en genuin åpenhet for forandring. Flere og flere norske annonsører velger å gjøre mer av markedsføringen selv, fremfor å sette bort arbeidet til byråer og konsulenter. 

Å flytte mer kompetanse, teknologi og mediekjøp (såkalt in-housing) inn i egen virksomhet er en trend som har preget bransjen de siste årene, og har bare blitt forsterket av pandemien viser «Bransjerapporten 2021» fra Teft. 
Denne trenden ble også trukket frem i «Den Store Annonsørapporten» til ANFO publisert i oktober 2020. Der ble det skrevet at over halvparten av annonsørene som deltok i rapporten sier at de planlegger å gjøre alt, eller mer enn halvparten av oppgavene in-house.

Bør du satse på in-housing, eksternt byrå eller begge deler? Det er noe vi håper å kunne gi svar på under dagens webinar.

Program:
Har annonsørene funnet balansen mellom in-housing og ekstern hjelp?

Håvard Kvernaas Bakken, Fagdirektør i ANFO


Hvor bør du starte når du skal vurdere in-housing?

Det er mange valg du som bedrift må ta når du skal vurdere å gjøre mer selv. Hva du driver med, hvor du skal, hvor viktig er digitale kanaler for virksomheten? I dette foredraget presenteres de sentrale områdene du må vurdere før du eventuelt in-houser. 

Thomas Straw, konsulent i Caulis


In-housing – en investering i egen merkevare

Coop har som mål å kommunisere relevant og attraktivt innhold til kundene når de trenger det i de kanalene kundene er. Det høres kanskje enkelt ut, men i virkeligheten er det et hårete mål som krever endring av tradisjonelle arbeidsmetoder i markedsavdelingen, og investering i kritisk kompetanse in-house. Med vår fyldige base med data og innsikt om medeierne våre og teknologi på plass er vi klare til å ta neste steg i prosessen i å bygge sterke merkevarer i Coop som engasjerer kundene gjennom hele kundereisen.

Ingrid Amundsen, Markedsdirektør i Coop


Det nye buzzordet bør vel kanskje være rightsourcing?

Rightsourcing er kort og godt hvordan utnytte både interne og eksterne ressurser optimalt. Men før man dykker ned i prosessen med inhousing, kan det være greit med både et perspektiv på «trenden» og ikke minst hva som bør reflekteres over for å lykkes. Så stiller du bedre rustet for nåværende og fremtidig landskap.

Thomas Johansen, Digital Director i PHD Norway


Ja takk begge deler

For 3 år siden startet vi å bygge opp vårt in-housemiljø, med fokus på spisskompetanse på fagområder vi mener er viktig å ha in-house. Dette er roller vi mener er viktig for å sikre forankring internt, fremdrift, samt være gode sparringspartnere for viktige samarbeidspartnere. 

Her vil vi dele litt av de erfaringene vi har gjort oss så langt, og ikke minst hvorfor vi mener det er viktig å tenke ja takk, begge deler!

Kim G. Motrøen, Head of Marketing Operations i Møller Mobility Group 


Reklamebyrå: Hjelp på veien eller i veien?

En markedsføringsverden i rask endring byr på mange nye muligheter, og annonsører må navigere blant stadig flere virkemidler og verktøy. Noen nye og noen gamle. 

Er det sånn at reklamebyråer fortsatt har en rolle i den nye helheten, og hva er deres egentlige bidrag?

Simen Hanssen, Strategic Planner i Anorak – The North Alliance

Nicklas Bohman, Head of Strategy & Planning i Anorak – The North Alliance

Meld deg på nyhetsbrevet

Følg oss på sosiale medier

Bli medlem

Vil du vite mer om medlemskap i ANFO? Skriv inn navn og e-post, da tar vi kontakt og forteller mer om medlemskap og fordeler.

Abonnér via Apple, Spotify, Podchaser eller Spreaker