Hva skaper egentlig oppmerksomhet? Et spørsmål som flere og flere stiller seg i bransjen.
Schibsted har sammen med Eye-tracking selskapet Tobii Pro gjennomført en studie i oppmerksomhet. Hvorfor? Jo, for hvert år investerer Norske annonsører milliarder av kroner i reklame, med det formål å skape en eller annen effekt, og en forutsetning for i det hele tatt å kunne skape en effekt er å få oppmerksomhet. Reklame som ikke blir lagt merke til, kan ikke skape noen effekt.
Vårt ønske med studiet var å finne svar på hva som skal til for å fange og holde på oppmerksomheten på digitale flater.
I studie har Schibsted fokusert på tre ulike områder rundt oppmerksomhet:
- Kontekst – I hvilken grad påvirker konteksten annonsens oppmerksomhet og engasjement?
- Format – I hvilken grad påvirker annonsens størrelse oppmerksomhet og engasjement?
- Utforming – I hvilken grad påvirker annonsens informasjonsmengde oppmerksomhet og engasjement?
Foredragsholder:
Ove R. Christensen er kommersiell analytiker i Schibsted og har en lang fartstid innen markedsanalyse og markedsføring fra Aftenposten og Telenor.
Hanna Sandström er kommersiell analytiker i Schibsted og har en bakgrunn innen markedsanalyse fra Mediacom og Omnicom.
På ANFO sitt frokostseminar den 8. september vil vi dele resultatene fra vår studie med dere.