Effektdagen_1028x750

Effektdagen

Effekt hviler aldri! ANFO har et ønske om å sette et sterkt søkelys på effekt året rundt. 

Med casekonkurransene ANFO Effekt, ANFO Martech Awards og Magnet Awards understreker vi viktigheten av effekter og dokumentasjon av effekter av markedsføring, markedsføringsteknologi og employer branding-arbeid. 

På Effektdagen vil vi belyse effekt fra ulike perspektiver. Med foredragsholdere fra inn og utland, hvor alle plasserer effekt i hovedsetet, vil dette være en formiddag på Deichmann du nødig vil gå glipp av. 

Begrenset antall plasser. Meld deg på i dag!

08:20 – 08:55 Kaffe og registrering

09:00 – 09:15 Velkommen

Håvard Kvernaas Bakken, fagdirektør i ANFO


09:15 – 09:45 Busy is the new stupid – The hidden potential in re-engineering marketing

Marknadsföring idag har blivit mer fragmenterad och komplex. Vi har fler specialister, mer content och fler kanaler än någonsin och ändå går affärseffekten av marknadsföringen ner. Kapero visar varför utifrån utmaningar och insikter från riktiga case hos stora nordiska annonsörer och visar vägen mot en operation som driver både effektivitet och effekt.

Kaj och Peter, två av grundarna till Kapero, managementkonsulter inom marknadsföring och media har under 20 års tid arbetat med mer än 80 större bolag som Ikea, H&M, Scania, ICA, Swedbank, Telia, Oatly, Arla, TV4, Aller media.

Kaj Johansson og Peter Lundberg, Kapero


09:45 – 10:00 Gjør det tydelig! – Extra

Herman og Puja presenterer årets vinner case i Vekst samt vinner av Grand Prix. Om caset sier juryen:

Årets totalvinner, eller «best in class 2022» om du vil, er en vinner som kan fungere som forbilde for alle som jobber med markedsføring. Dette er skikkelig bra håndverk. Ett case å bli inspirert av. Basert på en tydelig og lettfattelig strategi med et veldig tydelig mål har de maktet å styrke assosiasjonene til de viktigste driverne. Og ikke minst, kapret markedsandeler med lavere innsats enn konkurrentene. Vinneren har gjort det veldig tydelig for forbruker. Det er jo det markedsføring handler om.

Herman Mueller Stormyr, byråleder i WAL

Puja Agarwal, markedssjef i Extra


10:00 – 10:20 Pause

10:20 – 10:35 Skolekravet – Kiwi

Årets gullvinner i kategorien «Bærekraft» har ut ifra et godt innsiktsarbeid og en tydelig strategi økt bevisstheten rundt et sosialt problem som angår en stor andel av befolkningen, og virkelig satt det på dagsordenen. Juryen er imponert over hvordan vinneren har gått frem for å bevege og lytte til målgruppen, for så å bruke innsikten til å skape et enda større engasjement.  Samsvaret mellom tiltak og resultat er tydelig beskrevet, og effekten er absolutt gull-verdig. Vinneren har bidratt med viktig opplysningsarbeid og tatt et samfunnsansvar utenom deres daglige drift.  De går foran som et meget godt eksempel for kategorien «bærekraft» fordi de faktisk har klart å gjøre en svært positiv og godt dokumentert endring på et av de tre bærekraftspilarene. 

Bente Kvam Kristoffersen, daglig leder i Trigger


10:35 – 11:20 How findings from behavioural science can help improve marketing

Before you can influence decisions, you need to understand what drives them. This talk investigates how consumer behaviour is shaped by psychological shortcuts.

The talk will give you an overview of the findings from behavioural science that have the greatest relevance to marketing. The findings can be applied to all areas of marketing: from creative to media, from pricing to strategy. Each will give you a competitive edge.

Richard has 18 years’ experience working in advertising. He is the author of The Choice Factory, a best-selling book on how to apply findings from behavioural science to advertising and also the founder of Astroten, a consultancy that applies behavioural science to marketing.

Richard Shotton, founder of Astroten


11:20 – 11:45 12 år med ANFO Effekt – har vi lært noe?  

Det siste året har vi i startet forskning i vår database bestående av over 1300 case-innsendelser fra de tolv siste årene. Nå er vi klare for å gi dere en smakebit av hva som kommer. Hva har skjedd i løpet av disse 12 årene? Vi diskuterer endringer i norsk markedsføring og legger frem hypoteser på hva videre funn i forskningen kan bringe. Vi gir blant annet et innblikk i hvilke målbare KPI som har dominert i ulike kategorier. 

Sebastian F. Haarbye, analytiker i ANFO

Håvard Kvernaas Bakken, fagdirektør i ANFO