DSAD_Green_Black_1245x710

DSAD – Den Store Annonsørdagen 2022

Konferanser kommer, og konferanser går. Andre bare består. Etter to nedskalerte DSAD år under pandemien er vi tilbake i klassisk, men likevel justert form. I tillegg til å være en faglig konferanse av høy kvalitet er konferansen også kjent som en av bransjens viktigste møteplasser. Her møter markedsførere, byråer, media og andre bransjeaktører hverandre. I en faglig, men også sosial setting.

På DSAD har vi hatt med internasjonale tungvektere som Byron Sharp, Sir John Hegarty, Peter Field, Karen Nelson-Field, Ajaz Ahmed, Bob Hoffmann og mange flere. Vi har et attraktivt og svært relevant globalt nettverk av gode kontakter og bransjevenner som gjerne besøker ANFO. I år får vi også et gledelig gjensyn med to av våre internasjonale favoritter. Thomas Kolster og Goodvertising, samt Katrina Dodd fra Contagious. Begge med svært aktuelle tema.

Programmet ellers er som vanlig en kombinasjon av faglig tyngde, inspirasjon og caser fra aktører andre kan lære av, og bli inspirert av. Og selvsagt lager vi en slik dag ut fra det vi vet våre medlemmer er spesielt opptatt av. Noe dere er veldig engasjert i er den årlige undersøkelsen «Den Store Annonsørrapporten». Uten å ta munnen for full er dette bransjens absolutt mest anerkjente faktagrunnlag. Mange sentrale beslutninger i bransjen gjøres med direkte støtte i denne rapporten. Hvert eneste år. Rapporten er tilgjengelig kun til konferansens deltagere og ellers medlemmer og samarbeidspartnere.

Dagens avsluttes som vanlig med utdeling av konferansens populære Goodiebag. I år fylt med gode produkter fra en av våre største medlemmer.

Program

08:15 Dørene åpnes, registering


09:00 – 09:10  Velkommen 

Jan Morten Drange, administrerende direktør i ANFO


09:10 – 09:40  Contagious Creativity

If you want to see the best advertising in the world – before it turns up in the awards shortlists – you need the Contagious Creativity briefing. This eclectic line-up of campaigns is hand-picked by the Contagious team for solving common challenges in uncommon, effective ways. Drawing from our unparalleled collection of case studies, this session includes examples from a broad range of categories, budgets and markets. We’ll walk you through the mechanics of each piece of work, digging into why it works and the impact it had. Prepare to be inspired, stimulated, and also… jealous. 

Katrina Dodd, Editor at Large at Contagious


09:40 – 10:00  Ny jaktsesong. Nå jakter vi på samtykker…

Cookie-døden har blitt starten på en helt ny jaktsesong, nemlig jakten på samtykker. Det er snart ikke en aktør der ute som ikke innstendig ber om å få sende deg mail og SMS. Hva med å motta kvittering på e-post, høres ikke det bra ut? Alle inviterer oss rundhåndet inn i lojalitetsprogram eller kundeklubber. Når man driver business, ønsker vi jo å kommunisere med våre kunder og potensielle kunder. Men det må vi nå, i henhold til dagens personvernregler, få tillatelse til. Selvsagt medfører dette utfordringer. For alle involverte på alle sider av bordet. Samtykket blir i mange tilfeller hard valuta. Og hvor lojal kan vi egentlig forventes å være når vi skal være venner med alle?

En som kan mye om dette er Victoria Schultz. Nå i NorgesGruppen og Sylinder. En aktør kjent for god kontroll på akkurat dette. Da skader det heller ikke at Victoria i sin forrige jobb som konserndirektør Marked i Amedia var like opptatt av samtykker og innlogging. Men da fra media siden.


10:00 – 10:20  Relevant teknologi = konsistent branding 

Markedsføring i dag er egentlig mange disipliner og fagfelt. Ikke minst skal man være god teknologisk. Som avdeling dekker man bredt og det er krevende å være like oppdatert på alt. Vi snakker gjerne om personvern og GDPR, cookiedød, plattformenes dominans, programmatisk annonsering, effektmålinger, bærekraft og mye mer. Men det er et tema vi dessverre ofte glemmer: Det å være konsekvent konsistent i merkevarebyggingen. I dette innlegget belyser Lise hvordan en Brand Asset Management løsning løser denne utfordringen og gjør denne oppgaven latterlig enkel. 

Lise Tangen Hansen er i dag CXO i teknologiselskapet Papirfly Group. Vi kjenner henne også fra sentrale stillinger i Penetrace, Dentsu og Ringnes. Lise er en hyppig benyttet foredragsholder både i Norge og utlandet. Hun er også kåret til Årets Foredragsholder i ANFO i 2018.


10:20 – 10:40  Pause


10:40 – 11:00 Hvorfor dine budsjetter ikke nødvendigvis bidrar til langsiktig vekst

B2B markedsføring er en krevende disiplin. Veien til beslutning er ofte både tidkrevende og kompleks. Mange markedsførere har et kontinuerlig press på å levere kortsiktige resultater og måler aktivitetene deretter. Dette er et dilemma. Resultatet er at markedsføringsbudsjettene og aktivitetene ikke bidrar til nødvendig langsiktig vekst. Da bidrar heller ikke markedsføringen til å møte de forventningene som selskapet, eiere og investorer har. I dette innlegget belyses risikofaktorer i lys av dette. Du får også med deg 3 konkrete tips som vil hjelpe B2B markedsførerne til bedre diskusjoner og argumentasjonsrekker internt.  

Tina Rødahl er Vice President LinkedIn Partnership EMEA at LinkedIn | AdColony Scandinavia. Hun og teamene hennes jobber med de fremste merkevarene på LinkedIn i Norge, Sverige, Danmark og Tyrkia. LinkedIn er verdens største B2B plattform. LinkedIn sin rådgivning baserer seg på forskning fra verdens fremste forskningsmiljøer, egne LinkedIn data samt egne erfaringer på beste praksis i Norden og internasjonalt.


11:00 – 11:30  Purpose is failing, how great brands win by putting people in charge

Most companies today are firmly on the social and environmental issues bandwagon like bees around a honey pot from oceans plastic to diversity. People are increasingly distrustful towards these efforts viewed as cheap marketing stunts meant to wow people into buying more. “Try to fly like a superman, and you will come down like a tin of soup.” 

Internationally recognised purpose pioneer Thomas Kolster takes a hatchet to his earlier beliefs and warns brands and leaders to stop putting themselves first when it comes to purpose. Drawing on top-line marketing case studies (June 2022) and in-depth interviews, Kolster demonstrates how people are truly motivated to act when they’re in charge of their own life and happiness. ‘Who can you help me become?’ is the one essential question you need to be asking and acting on to chart a new course for your organisation, changing behaviours at scale and unlocking sustainable growth that benefits all. 

Thomas Kolster fra Goodvertising. Thomas is a globally recognized keynote speaker and author. Speaking at events all over the world, from Copenhagen to Cape Town. He talks on a wide range of topics from goodvertising, marketing, advertising, sustainability, corporate social responsibility, transparency, social media and innovation.


11:30 – 12:00 Prisutdelinger og konkurranser

Årets foredragsholder for 2022. Hvem er det som har vært best i vårt siste konferanseår? Regjerende mester er Vebjørn Søndersrød fra Advokatfirmaet Ræder. Listen over tidligere vinnere finner du her. Vi kan allerede nå avsløre at vi kommer med ytterligere én ny prisutdeling. 

Vil du bli TV-millionær? Foreningen Tenk TV inviterer til quiz om TV og TV-reklame, med muligheten for å vinne 1 million kroner i TV-reklame på TV2, Discovery og Nent sine kanaler. Her er det bare å være godt opplest på TV faglige spørsmål og rett og slett gå for seier. Bedre odds enn dette for å vinne en premie som dette finner du ikke.

Konkurransen er denne gang kun for årets publikum på DSAD og premien tas ut i årets siste uke etter nærmere avtale.


12:00 – 13:00 Lunch og god fagprat


13:00 – 13:15 Skråblikk på bransjen

Marius Thorkildsen er komiker og spaltist. Ukentlig har han en ganske så spot on kommentar på hva som skjer i bransjen i sin faste spalte hos M24. Det kan Marius gjøre med så høy kvalitet og troverdighet fordi han jo egentlig er akkurat som oss. Og en av oss. Marius har tidligere jobbet i PR-Operatørene, Carat og Aftenposten/Schibsted. Fra Schibsted har han forresten fortsatt permisjon for å teste ut sin aller morsomste side på Stand Up scenen. Vi gleder oss til å høre Marius harselere med oss og bransjen vår. Om ikke det akkurat er satire så er det definitivt meget høyverdig ironi. 


13:15 – 13:45  Den Store Annonsørrapporten (DSAR)

ANFO sin store årlige studie om virkemidler, utfordringer, utviklingstrekk og prioriteringer hos norske annonsører. Undersøkelsen brukes som fasit for hele bransjen. Både media og annonsørenes samarbeidspartnere referer hyppig til denne undersøkelsen. Ikke minst har det de siste årene vært en ganske heftig debatt knyttet til en del digitale utfordringer og funn knyttet til relasjonen og tillitten mellom annonsør og mediebyrå. At denne undersøkelsen ventes på med spenning hvert eneste år er helt sikkert.

Håvard Kvernaas Bakken, fagdirektør i ANFO


13:45-14:00  Q&A/diskusjon om funn i rapporten.


14:00-14:20  Google: Stor vennligsinnet kjempe, eller en alvorlig trussel for bransjen?

Alle har et forhold til Google og alle mener noe om Google. Det er prisen å betale når man er så stor, dominerende og suksessfull som Google har blitt. Også i Norge har debatten gått. Ikke minst har ANFO vært relativt tydelig på hva vi mener om Google og det vi opplever som manglende tredjepartsmålinger. Vi mener Google måler seg selv og retter sine egne bøker. Google mener de er godt innenfor. Andre tar gjerne enda hardere i enn ANFO med sin kritikk av giganten. At selskapet har lykkes er uomtvistelig. At de gjør mye godt er også veldig sant. Googles Norgessjef, Tine Austvoll Jensen, kommer for å fremholde sine argumenter mot kritikerne.

Tine Austvoll Jensen er Country Director for Google i Norge. Hun har hatt sentrale stillinger i norsk og skandinavisk mediebransje i en årrekke. Senest som CEO i Discovery/TVN, tidligere også fra Schibsted og MTG.


14:20 – 15:00  Avslutning/oppsummering. Deretter:  Mingling, fagprat og kanskje til og med en forfriskning eller to i en av nabolagets barer.


EVENTSPONSOR: