DSAD_gul_1024x500

Den Store Annonsørdagen 2020

Konferanser kommer og går. Den Store Annonsørdagen, DSAD, har blitt en godt etablert møteplass og nettverksarena. Men stadig i fornyet form og innhold.

På DSAD presenterer vi en kombinasjon av faglig tyngde, inspirasjon og caser fra aktører vi mener andre kan lære fra og bli inspirert av. Vit også at vår eneste agenda i denne sammenheng er å bringe relevant faglig ekspertise til deg som markedsfører.

Her har de vært alle sammen! Internasjonale tungvektere som bla Byron Sharp, Sir John Hegarty, Ajaz Ahmed, Bob Hoffmann og mange flere har vært her. Vi har et solid internasjonalt nettverk men selvsagt har også svært mange kjente og kjære norske foredragsholdere hatt sentrale roller på DSAD.

ANFO sangen fremført av Jon Niklas Rønning på DSAD 2019 hører du HER

Programmet fra DSAD 2019 finner du HER

Et av de andre høydepunktene kommer på slutten av dagen: «Den Store Annonsør-goodiebagen» fylt med flotte produkter fra våre medlemmer. Den får du med deg når du drar hjem. Vi vet at mange setter veldig stor pris på akkurat dette.

Takk til de av våre medlemmer som deler raust av sine produkter!

Vi sees på DSAD 2020!

Dagen gjennomføres på Latter. Det vil også være mulig å delta via en digital livestream hvis du ønsker det.

Vi i ANFO forholder oss til alle råd fra FHI. Vi oppfordrer til å respektere avstandsregler, hyppig håndvask, bruk av antibac og god hostehygiene. Har du sykdoms symptomer er det fint om du blir hjemme. Bruk gjerne også munnbind. ANFO vil også ha munbind og antibac tilgjengelig. 

Program

09:00 – 09:10 Velkommen

Jan Morten Drange, administrerende direktør – ANFO

09:10 – 09:40 SATS og Covid19 – hvordan utnytter SATS mulighetene?

Sondre Gravir, CEO SATS Group

Endringene vi ser rundt oss som følge av Covid19 er krevende for SATS og veldig mange andre virksomheter. Men samtidig er det også mange muligheter som oppstår i en slik situasjon. Sondre deler erfaringer fra håndteringen av krisen i SATS, hvordan de jobber for å aktivere sine medlemmer i en abonnementsbasert forretningsmodell og ikke minst tar han for seg digitale muligheter spesifikt for denne bransjen.

I dag er Sondre CEO i SATS Group. Fra tidligere har han meget bred erfaring fra diverse stillinger i Schibsted hvor han i flere år var en svært sentral person både i konsernledelse men også som Adm dir i flere Schibsted selskaper. Både i tradisjonelle media og classified delen av selskapet.

09:40 – 10:10 «Hvem vil du være?»

Kjersti Fløgstad, Adm. dir Nobels Fredssenter i Oslo

Hvordan kan bærekraft og samfunnsengasjement bidra til å redefinere selskapets mål og ambisjoner og gi en bredere plattform for kommunikasjon og engasjement?

Kjersti Fløgstad er direktør for Nobels Fredssenter i Oslo. Hun er tidligere generalsekretær i UNICEF Norge (2000-2011), og har hatt en rekke styreverv, blant annet som styreleder i Care Norge. Fra 2012 har hun jobbet som konsulent og rådgiver i næringslivet, med fokus på bærekraft og samfunnsansvar, og hun kommer senest fra DNB, hvor hun har jobbet med samfunnsansvar knyttet til bankens satsing på bærekraft og mangfold. Hun er utdannet siviløkonom fra BI. (Foto: Johannes Granseth)

10:10 – 10:40 Sharkonomics 2: «Få opp farten og ta markedsandeler med hjelp av Sharkonomics!»

Stefan Engeseth, forfatter, gjesteprofessor, Key Note Speaker

Ved å studere haiens adferd og karakter har Engeseth utviklet et antall strategier som kan brukes av bedrifter, uavhengig av størrelse. I naturen må haien forflytte seg for å overleve, i næringslivet sitter bedrifter gjerne fast i gamle vaner. Risikoen for å bli hai mat kan være overhengende Hvor fort svømmer din bedrift i forhold til konkurrentene?

Som Sir Richard Branson sa: To survive, companies have to behave like sharks, if they don’t keep moving they will drown.

Stefan er foredragsholder, konsulent og forfatter. Ikke minst er han innehaver av bedriften med det utrolig kule navnet Detective Marketing. Han har nylig gitt ut en oppfølger til bestselgeren Sharkonomics. Bok nr. to fortsetter naturlig nok der bok en startet. Navnet er også gitt; Sharkonomics 2. Det handler om strategi, angrep og forsvar i en verden hvor disruption er regelen og ikke unntaket. Men mest handler dette om et nyttig foredrag fra en engasjerende foredragsholder. Boken får du forresten på dagen!

10:40 – 11:10 Pause
11:10 – 11:40 Barn, unge og Internett: Topp ti innsikter fra medieforskningen!

Elisabeth Staksrud, professor Institutt for medier og kommunikasjon, UiO

Er Internett farlig for barn? Hva er foreldre redd for og hvilke konsekvenser har dette? Hva er egentlig forskjellen på barn og foreldre? Hvilket samfunnsansvar må bransjen ta – og for hvem? Og hvordan er det egentlig å vokse opp med Internett? Basert på internasjonal forskning på barn og medier de siste tjue årene, presenterer Staksrud sine «topp ti» innsikter fra forskningen.

Elisabeth Staksrud er professor i medievitenskap ved UiO, hvor hun blant annet forsker på barn og unges bruk av Internett. Hun er med i ledelsen av verdens største prosjekt om barn og Internett, EU Kids Online, og har publisert flere bøker og artikler om emnet. Selv savner hun tekst-TV.

11:40 – 12:20 Media Planning in 2021 and Beyond

Samuel Scott, Marketing Key Note Speaker, columnist and consultant

Samuel believes that we are seeing the tyranny of online direct response and short-termism, both of which are hurting our long-term advertising effectiveness. In this talk, he uses the latest research to show that we need to get out of our bubble and rethink our approach to media planning today. We need to integrate traditional and online channels as well as long-term and short-term strategies in the most effective ways.

A former newspaper editor​ and director of marketing in the high-tech industry, Samuel Scott is now a professional marketing keynote speaker as well as The Promotion Fix columnist for The Drum and a member of Toastmasters International. He uses his prior careers in journalism and marketing to show businesses, conferences, and universities the true present and future of the marketing industry as a neutral observer with nothing to sell. He has served as a judge of the UK Ad Association’s Young Lions competition in advance of the Cannes Lions International Festival of Creativity. Born and raised in the United States, he is now based out of Tel Aviv.

12:20 – 13:10 Lunsj
13:10 – 13:25 Capa Quiz

Erling Hjorthaug, Head of Product Development i Capa

Erling tar oss igjennom en morsom runde med Kahoot.

13:25 – 13:55 Den Store Annonsørrapporten 2020

Håvard Kvernaas Bakken, Fagdirektør – ANFO

ANFOs store årlige studie om virkemidler, utfordringer, utviklingstrekk og prioriteringer hos norske annonsører. Undersøkelsen brukes som fasit for hele bransjen. Både media og annonsørenes samarbeidspartnere referer hyppig til denne undersøkelsen. Ikke minst har det de siste årene vært en ganske heftig debatt knyttet til en del digitale utfordringer og funn knyttet til relasjonen og tillitten mellom annonsør og mediebyrå. At denne undersøkelsen ventes på med spenning hvert eneste år er helt sikkert.

Håvard er fagdirektør i ANFO. Tidligere har han vært direktør for analyse og innsikt i Omnicom Media Group, strategisk rådgiver i reklamebyrået BBDO og markedsanalytiker i Egmont.

13:55 – 14:25 Schrems II-dommen og digital markedsføring. Nå er vi alle lovbrytere.

Vebjørn Søndersrød, advokat og partner i Advokatfirmaet Ræder

Schrems II-dommen, avsagt av EU-domstolen i sommer, er dramatisk og hindrer lovlig bruk av amerikanske tjenester der personopplysninger behandles i USA. Eller, kan det virkelig være slik på ordentlig? Dommen får betydning for stort sett all bruk av AdTech, men også for kjøp av Google og Facebooktjenester eller bruk av pixels og cookies.  

Og hva skjer fremover? Advokat Vebjørn Søndersrød vil kort beskrive dommen, risikoen for annonsører og byråer, og hvilken betydning dommen får på kort og mellomlang sikt.

Vebjørn har i mange år jobbet med norske og utenlandske bedrifter innenfor markedsføringsrett, personvernrett, GDPR og immaterialrett. I tillegg er han dyktig på rådgivning innen generell forretningsjus og prosedyre for domstolene. Vebjørn og avdelingen hans har løpende saker under Forbrukertilsynet og Datatilsynet.

EVENTSPONSORER