2025_dsad_eventbilde_1

Den Store Annonsørdagen 2025

Programmet er som vanlig en kombinasjon av fag, inspirasjon og case fra aktører som andre kan lære og bli inspirert av. Selvsagt lager vi en slik dag ut fra det vi vet våre medlemmer er spesielt opptatt av. 

Vår årlige undersøkelse DSAR «Den Store Annonsørrapporten» er på starten på dagen og utgangspunkt for mye av dagens program. Uten å ta munnen for full er DSAR bransjens absolutt mest anerkjente faktagrunnlag. Mange sentrale beslutninger i bransjen gjøres med direkte støtte i denne rapporten. Hvert eneste år. Det er mange som venter i spenning på denne analysen hver eneste oktober.

Rapporten er tilgjengelig kun til konferansens deltagere og ellers medlemmer og samarbeidspartnere.

På DSAD har vi regelmessig hatt besøk av nasjonale og internasjonale tungvektere som Byron Sharp, Sir John Hegarty, Peter Field, Karen Nelson-Field, Ajaz Ahmed, Bob Hoffmann og mange flere. Vi har et svært relevant globalt nettverk av gode kontakter og bransjevenner som gjerne besøker ANFO og DSAD.

Dagens avsluttes som vanlig med utdeling av konferansens populære goodiebag. 

Program for dagen

Kl. 08:20 – 08:55 Registrering og servering av kaffe og frukt

Kl. 09:00 – 09:05 Velkommen Jan Morten Drange | CEO i ANFO

Det store bildet

Kl. 09:05 – 09:40 Den Store Annonsørrapporten (DSAR). Mest sannsynlig er dette bransjes mest etterspurte undersøkelse, hvert eneste år!

ANFO sin årlige annonsørundersøkelse, DSAR, har aldri vært viktigere. Utviklingen går raskere enn noen gang. Usikkerheten er stor. ANFO sin store årlige studie om virkemidler, utfordringer, utviklingstrekk og prioriteringer hos norske annonsører er en årlig happening for veldig mange. Undersøkelsen brukes som fasit for hele bransjen. Både media og annonsørenes samarbeidspartnere refererer hyppig til denne undersøkelsen. Hva mener vi om bærekraft, mangfold og kunstig intelligens? Hvor alvorlige og hvor krevende er de digitale utfordringene vi har snakket om i flere år. Og hvordan er det med tilliten og relasjonen mellom annonsør og våre byråpartnere. Inhousing er en realitet. AI også. Hvordan påvirker dette vårt forhold til våre byråpartnere? Denne rapporten har svarene! 

Håvard Kvernaas Bakken | Fagdirektør i ANFO

Endringer i retail

Hode, hjerte, lommebok og det enkle er ofte det beste (20-25)

Om app, deleierskap i byrå og retail media.

Med den velkjente filosofien «Det enkle er ofte det beste» som utgangspunkt, ser REMA 1000 på hvordan dagligvarehandel kan bli enklere, billigere og morsommere for folk flest. Salgs- og markedsdirektør Pia Martinsen Mellbye vil dele hvordan REMAappen blir et viktig nav for å nå forbrukerne på alle plan – i hode, hjerte og lommebok. Hun vil også snakke om hvordan behovet for nære byråsamarbeid og kreativ, treffsikker markedsføring blir stadig viktigere i et stadig mer fragmentert og støyete medielandskap.

Pia Martinsen Mellbye I Salgs og markedsdirektør i REMA 1000

Effekt. Og kreativitet.

Introducing – «Extra Share of Creativity»  (40-45)

Ny global dokumentasjon fra System1 og Effie, som analyserer den kreative kvaliteten, merkevareeffektene og forretningsresultatene til over 1250 kampanjer over 15 år, viser at kreativitet blir stadig viktigere. Vi har utviklet en metode for å «stable» kreativitet som kan øke sjansen for lønnsom vekst med opptil 21 ganger.

Andrew Tindall I SVP Global Partnerships System 1

I tillegg er Andrew mest sannsynlig på den globale pallen som en av verdens ledende Marketing Influencere. 

Reguleringer

Markedsføring i Norge; En del av Europa og verden? Eller en særnorsk reguleringsvillig «øy» i en urolig verden? (20-25)

Sentrale regelverk som direkte berører norske annonsører belyses. Hva gjelder også for internasjonale konkurrenter og hva er særnorske reguleringer? Hvordan påvirker regelverk og reguleringer, som ofte er særnorske, næringslivet i lille Norge?

Martin Berggreen Rove I Advokat i Orkla ASA

Martin har jobbet med markedsføringsrettens mange perspektiver i over 15 år. Han vil med innsikt og skråblikk peke på viktige markedsrettslige rammevilkår og reguleringer, blant annet særnorske reguleringer. Er disse  fornuftige og nødvendige, og hvordan påvirker disse norsk næringsliv generelt og markedsføringsbransjen spesielt?

Samfunnsansvar og holdningsskapende kommunikasjon

Ta vare på gutta

7 av 10 unge som dør eller blir hardt skadd i trafikken er gutter. Det er ikke enkelt å være ung mann i dag. De tar størst risiko i trafikken, topper mange dystre statistikker, og føler seg oversett. Skal man nå gjennom til de kan du bare glemme pekefinger. 

I stedet slapp vi rattet, satt oss i baksetet og ga kontrollen til målgruppa. Dette er historien om «Ta vare på gutta» En kampanje der Trygg Trafikk og Volvo gikk sammen for å redde liv, og gi gutta en stemme. 

Tone Helene Angsund I Strategisk rådgiver i Trigger Oslo

Cecile Bryner I Kommunikasjonsjef  i Trygg Trafikk

Erik Trosby I Markedsjef Volvo Cars Norge.

Fra intensjon til handling

Du har optimalisert kundereisen, men hvorfor endrer ikke kundene seg? Du har finjustert hvert ledd. Tre klikk til betaling. Enkel påmelding. Alt er lagt til rette for en sømløs reise som skal lede kundene dit du vil. Men endres adferden? Ikke nødvendigvis.

I foredraget «Fra intensjon til handling» får du innsikt i hvordan atferdspsykologi og nudging kan hjelpe deg. Hva kan forklare hvorfor gode intensjoner ikke alltid fører til handling, og hvordan små, målrettede grep kan gi effekter som selv den mest friksjonsfrie kundereisen ikke klarer alene.

Irmelin Bergh I Forsker og atferdspsykolog/partner i Nudgelab

Irmelin har doktorgrad i psykologi og har jobbet med atferdsendringe i en årrekke.

Programmet oppdateres forløpende.