Smart Start-Inhousing i praksis

ANFO Smart Start: Produserende markedsavdelinger/inhousing i praksis

Over tid har vi sett at flere annonsører har tatt større deler av markedsføringen inhouse. Man har altså overført en del oppgaver man kanskje tidligere kjøpte hos forskjellige byråforbindelser, til egen markedsavdeling, eller et eget inhouse-miljø. 

Grunnen til at man gjør dette varierer. Fleksibilitet, nærhet til oppgaver, krav til hastighet, en helt ny media/teknologi/data situasjon og kostnader nevnes. Det er et faktum at inhousing i mange markeder er ganske stort.

Det er sjelden enten eller. De fleste velger varianter av inhouse og eksterne byråmiljøer. Samarbeid mellom interne og eksterne miljøer er viktig, i mange tilfeller avgjørende. Og i de fleste sammenhenger også normalen.

Inhousing: case og eksempler fra Sverige: Kaj Johansson og Peter Lundberg

I Sverige anslår man at 70% av de store selskapene har inhousavdelinger. Kapero har i mer enn 20 år jobbet sammen med kunder med å bygge opp, legge ned og ikke minst utvikle inhouseavdelinger. Kapero jobber med kunder som Ikea, ICA, Arla, Telia, Coop og mange flere.

Kapero har besøkt ANFO noen ganger de siste årene. Senest på DSAD i oktober. Nå kommer de til å presenter fakta fra deres undersøkelse «Fremtidens Markedsavdeling». Herunder fakta, utfordringer og fordeler med inhouseavdelinger. Kapero vil også presentere en case hvor deler av inhousemiljøet ble outsourcet til Asia.

Kaj Johansson og Peter Lundberg er begge gründere av Kapero og har i en årrekke jobbet med de største merkevarene i Norden og Europa. 

Kaj Johansson og Peter Lundberg fra Kapero da de holdt foredrag på DSAD i 2024.

DNB: 7 år med 100 % inhousing – Moderne markedsføring «du har ikke noe valg»: Marko Milekvist

En aktør som gjerne brukes som eksempel når det gjelder inhousing i Norge er DNB. Det er mange som ønsker å kikke banken som på mange måter endret kategori språket for finansiell reklame under panseret.

Viktige stikkord i denne gjennomgangen er digitalisering av kundeopplevelsen, teknologi verktøy og teknologisk infrastruktur.

Tema som dekkes er selvsagt strategi, innholdsproduksjon, media, kompetanse og teknologi mm.

Marko Milekvist har vært sentral i DNB sin markedsavdeling, og følgelig i den prosessen som sannsynligvis har resultert i landets største inhousemiljø, i mange år. 

Marko Milekvist fra DNB gjester Smart Start den 12. februar.