Ansvarlig markedsføring og personvern

AMP: Ansvarlig Markedsføring og Personvern – 3.09 & 17.09

ANFO-skolen Ansvarlig Markedsføring og Personvern er en skole over to dager med etterfølgende eksamen og sertifisering i regi av ANFO. Skolen vil ha fokus på datadrevet og direkte markedsføring inkludert sporingsteknologi som ligger i handlingsrommet mellom reglene om markedsføring og personvern. Skolen vil også omhandle mer generelle regler om markedsføring. Først og fremst reglene om markedsføring B2C, men der det er relevant vil det bli trukket linjer til B2B.

AMP-skolen går over to dager og arrangeres 3. september og 17. september, kl. 09:00 -15:00 begge dager.

Følgende tema vil bli behandlet:

Reglene om relevante kanaler for direkte markedsføring:
  • Ad-tech, annonseplattformer, pixler og cookies
  • Sosiale medier og kundelistematching
  • Influenser
  • SMS og e-post
  • Telefonsalg og adressert post
  • Mine sider og kundeklubber
Reglene om personvern:
  • Ny EKOM-lov i Norge, og hvordan den overstyrer GDPR for regulering av sporingsteknologi
  • De relevante behandlingsgrunnlagene (avtale, samtykke og berettiget interesse)
  • Forholdet mellom kanalene for markedsføring og behandlingsgrunnlagene
  • Databehandleravtaler med leverandører
  • Forholdet til e-handelsloven
  • Overføring av data til USA (og andre land)
Generelle regler om markedsføring:
  • Hva som er markedsføring, og hva som er informasjon og spørreundersøkelser som følger andre regler
  • Varemerker, design og opphavsrett (inkl. bruk av andres rettigheter)
  • Merking av markedsføring
  • Særregler om markedsføring mot barn (inkludert usunn mat og kroppspress)
  • Grensen mot villedende og aggressiv markedsføring
  • Inngåelse av avtaler med reklame- og mediebyrå
Eksamen og sertifisering:

Etter gjennomføringen av kurset vil deltakerne få anledning til å ta eksamen, og de som består vil motta en sertifisering av ANFO. Besvarelsen innleveres elektronisk.

Carsten Gunnarstorp – advokat i ANFO

Vebjørn Søndersrød – advokat og partner i Føyen

Vebjørn er spesialist innen GDPR, markedsføringsrett, digitale tjenester og de mange forbrukervernreglene. Han har i 15 år jobbet med annonsører, fordelsprogrammer, retailkjeder, nettbutikker og apper. Vebjørn er en mye brukt kurs- og foredragsholder innen disse temaene.

Jørgen Brunborg-Næss – fagleder kundeopplevelse i Synlighet

Jørgen har 20+ års erfaring med performance marketing og webanalyse. I 2023 mottok han æresprisen under INMAs Performance Awards. Jørgen kaller seg selv en økonom av utdanning og datanerd av legning, som trives best i grensesnittene mellom felter, slik som markedsføring, teknologi og juss. Med sin kombinasjon av dyp innsikt og god formidlingsevne er han en ettertraktet ekspert, og en verdsatt foredragsholder.

ANFO i samarbeid med: