ANFO-trio_2
Thor Vidar Ilje, Aina Lemoen Lunde og Jan Morten Drange. 📸 Claudia Aaarstad

Aina Lemoen Lunde blir ny administrerende direktør i ANFO

"Vi skal løfte kompetansen inn i styrerom og ledergrupper og styrke fagkraften i hele verdikjeden."

ANFO Annonsørforeningen har ansatt Aina Lemoen Lunde som ny administrerende direktør. Hun tiltrer 1. november og tar over etter Jan Morten Drange som da går over i en annen stilling i ANFO. Drange kunngjorde tidligere i år at han etter mange år som leder av ANFO ønsker å overlate roret til ny leder.

Lemoen Lunde har over 25 års erfaring fra ledelse, merkevarebygging og digital transformasjon, blant annet som divisjonsdirektør for konsernmerkevare, marked og salg i DNB. Hun er i dag administrerende direktør i Feddie Ocean Distillery og styremedlem i The North Alliance (NoA) og Otovo. 

Aina har tidligere hatt roller i selskaper som Coca-Cola, Cubus, Leo Burnett og PR-operatørene, og har bred styreerfaring innen teknologi og kommunikasjon. Hun er utdannet sivilmarkedsfører med master i markedsføringsledelse fra BI, og er alumn fra Advanced Management Program (AMP) ved Harvard Business School. Hun har skrevet flere fagbøker om markedsføring og kommunikasjon, og undervist i kommunikasjonsledelse ved BI.

– For meg handler denne oppgaven om å sette en ny agenda for markedsføringsfaget i Norge. Vi skal løfte kompetansen inn i styrerom og ledergrupper og styrke fagkraften i hele verdikjeden. Erfaringen min har vist meg hvor avgjørende det er å synliggjøre markedsføringens rolle som vekstmotor. Altfor ofte reduseres faget til en kostnadspost, men når det forstås og brukes som en strategisk investering, skaper det både kortsiktig og langsiktig vekst. Skal norske merkevarer konkurrere internasjonalt må vi bruke den kraften fullt ut, sier Aina Lemoen Lunde.

ANFO representerer Norges største merkevarer og har de siste årene styrket sin posisjon betydelig som en tydelig stemme i bransjen, og med initiativ som ANFO Effekt, AI-skoler, unik innsikt og selvreguleringsarbeid. Gjengen i ANFO, med Jan Morten i spissen, har lagt et solid grunnlag jeg gleder meg til å bygge videre på.

– Aina er en av de fremste markedsførerne vi har i Norge. Vi er svært glade for å få Aina som vår neste leder. Hun kombinerer solide kommersielle resultater med et sterkt samfunnsengasjement. Hun er en innovativ leder og en erfaren endringsdriver – med et bredt og aktivt engasjement som strekker seg fra fagbøker til styrearbeid og formidling. Et samlet styre er sikker på at hun vil være en kraftfull leder for ANFO og medlemmene våre. Merkevarer som enda ikke er medlem av ANFO, bør prøve et medlemskap nå, avslutter ANFOs styreleder, Thor-Vidar Ilje fra Orkla.

Se saken omtalt i Kampanje og Kom24.

Del dette innlegget: