En tettpakket dag, full av kunnskap, tips og inspirasjon, slik DSAD er og skal være, er over.

Den mest etterspurte rapporten i bransjen setter som vanlig anslaget for dagen. DSAR gir et faktabasert bilde av hvilke virkemidler, trender og utfordringer som preger norske annonsører akkurat nå, og hva som venter fremover. Som vanlig var det Håvard Kvernaas Bakken fra ANFO som innsiktsfullt dro oss igjennom undersøkelsen.
DSAR er nå gjennomført i 12. år på rad og er et etterspurt beslutningsgrunnlag av hele bransjen. Mye er selvsagt relativt likt fra år til år, mens andre ting blir tydeligere noen år. Som i år hvor vi ser hvor tydelig AI er en driver for mer inhousing. Selve rapporten er tilgjengelig for ANFO medlemmer, og DSAD sine deltagere.
Ta kontakt om du vil lese!

Neste post på programmet var det Erika Brenner fra Los&Co/Eidra som leverte. Tittelen på foredraget var The Byron Sharp Gap – When Theory Doesn’t Match Practice. Foredraget var basert på en nylig gjennomført studie som Los&Co og ANFO har gjort sammen. Det er forskjeller på hva vi sier og hva vi gjør, det ser vi også hvert eneste år i DSAR. Vi jobber nok mye mer kortsiktig enn hva vi skulle ønske vi gjorde. Erika fortalte også hvordan vi kan bygge broer for å tette disse gapene.

Aktuelle undersøkelser er alltid nyttig på slike dager. Med foredraget Profit Ability 2 – The Business Case for Advertising, med Jane Christian fra London baserte Choreograph, fikk vi svært aktuell innsikt iverdens største meta-analyse av reklameeffekter. Hvorfor annonsering lønner seg, og hvordan ulike kanaler bidrar til langsiktig vekst. Nyttig!

Vi fortsatte med foredraget «Fra intensjon til handling» med Irmelin Bergh fra Nudgelab. Hvordan kan små, målrettede grep endre adferd der selv den mest sømløse kundereisen stopper opp var spørsmålet? Et inspirerende foredrag om atferdspsykologi, nudging og effekten av menneskelig innsikt. Og ikke minst tips og råd, eller svar om du vil!

Ekte case med læring og inspirasjon er etterspurt på en dag som DSAD. Men caset Ta vare på gutta med Cecilie Bryner fra Trygg Trafikk og Tone Angsund fra Trigger fikk vi det. En sterk og annerledes kampanje der Trygg Trafikk og Volvo ga gutta en stemme, en kampanje som redder liv uten å vifte med pekefingeren. Temaet er alvorlig, presentasjonen var inspirerende, dog med en alvorlig undertone.

Prisen for Årets Foredragsholder gikk i år til Vebjørn Søndersrød fra Advokatfirmaet Føyen. Konkurransen har som vanlig vært beintøff og det var svært jevnt i toppen. Det er andre gang at Vebjørn vinner denne utmerkelsen! Vel blåst og nok en gang gratulerer til Vebjørn og Advokatfirmaet Føyen som nå er historisk med historiens første dobbeltseier.

Etter lunch startet vi opp med selveste Andrew Tindall fra System 1. En av verdens ledende Marketing Influencere for øyeblikket. Med foredraget «Introducing – Extra Share of Creativity» viste Andrew ved hjelp av fersk innsikt fra System1 og Effie at relevant kreativitet er viktig og blir viktigere. Han slo også et slag for tid og konsistens. Det er sammenheng mellom langsiktighet i byråsamarbeid og konsistens i det man gjør og effekt. Bransjen blir lei reklamen mye raskere enn vanlige forbrukere. Det er en grunn til at kommunikasjon og uttrykk fra aktører som McDonalds, Coca-Cola og M&Ms alltid er gjenkjennbar, og har vært det over tid. Her var det mye energi, og tydelige meldinger. Inspirerende!

Vi prøver gjerne å ha et innlegg som ligger litt på siden av det faglige på en slik dag. Men samtidig ønsker vi jo også å ha med oss en viss refleksjon til det faglige via det litt ufaglige. I år var dette innlegget «Norske Hemmeligheter» fra Cathrine Louise Finstad. På DSAD fikk vi se hemmeligheter og tanker ingen tør å si høyt, fra både jobben og bransjen. Morsomt, men også med alvorlige undertoner!

Reguleringer i bransjen er et faktum. Men foredraget «Markedsføring i Norge; En del av Europa og verden? Eller en særnorsk reguleringsvillig «øy» i en urolig verden? Sentrale regelverk som direkte berører norske annonsører, ble belyst. Det er ikke alltid like lett å holde oversikten her. Da er det godt at noen har kontroll, en av de som er best på akkurat dette er Martin B. Rove, advokat i Orkla ASA. Takk for update Martin!

Helt på tampen av dagen var vi igjen over i caseavdelingen. Med overskriften «Hode, hjerte og lommebok – det enkle er ofte det beste» med Pia Martinsen Mellbye fra REMA fikk vi en update fra en av landets ledende retailere på apper, retail media, byråsamarbeid og mer effektiv kommunikasjon med kundene. Det enkle er ofte det beste!

Vi synes at det på en dag som DSAD er naturlig å dele fra sentrale prosjekter vi i ANFO holder på med. ANFO, MBL og Kapero gjør for øyeblikket et større prosjekt, «Merkevarens egentlige kraft», som gjerne blir svært synlig i en utfordrende digital hverdag. Peter Lundberg og Staffan Berg fra Kapero gav oss en status på hvor vi er i prosjektet akkurat nå. Og som det ble sagt, det er fortsatt mulig å henge seg på dette prosjektet. ANFO og MBL bifaller. I så fall er det bare å ta kontakt med Jan Morten i ANFO.

En tettpakket dag var over. Forhåpentligvis fant du både nytte og inspirasjon her på DSAD i år også. Vel møtt til DSAD i 2026. Datoen er 15. oktober.
Les mer om DSAD i media
Sjokktall splitter norske annonsører
Kåret til «Årets foredragsholder» igjen: – Historisk bragd
– Det mest krevende jeg har jobbet med
Andrew undersøkte Cannes-vinnerne. Det han fant var urovekkende
Slår alarm om kreativitet i markedsføring: – Drepes sakte men sikkert
Denne annonse-kanalen overrasker