cookie-id-neppe

Anonym sporing? – Neppe

På sin ferd til å dø gjør cookie det ene krumspringet etter det andre. Ett av krumspringene er det som kalles anonym sporing, som ikke er anonym likevel. Dette fordi id-nummer som lagres i cookies blir knyttet opp til personlige profiler hos tech-gigantene.

At det som kalles anonym sporing, ikke er anonym likevel, har sin årsak i at id-nummer som lagres i cookies blir knyttet opp til personlige profiler hos tech-gigantene. Ved å bruke slike cookies vil derfor eier av nettstedet bidra til overføring av personopplysninger til tech-gigantene. Det er påregnelig at Datatilsynet nå vil ta en mer aktiv rolle i denne problemstillingen, enn hva tilsynet har gjort tidligere. Det har sin årsak i at den nye ekomloven klargjør at Datatilsynet har et mandat til å føre tilsyn vedrørende bruk av cookies.

Mange bruker cookie-bannerne, som kraftig innskrenker sporingsverktøyenes nytteverdi, men uten å egentlig løse personvernutfordringen. Bruk av slike bannere kan derfor medføre at eier av nettstedet tar en mye større risiko enn hva man er klar over. Skal man henge med bør man kanskje ta en risiko, men for å gjøre en god vurdering av dette må man jo vite hvilken risiko man tar.

Cookie-problematikken, og det gode alternativet, kundelistematching, vil være en sentral del av kurset AMP – Ansvarlig Markedsføring og Personvern: https://anfo.no/arrangement/amp-ansvarlig-markedsforing-og-personvern-3-09-17-09/

Vebjørn (Føyen) og Carsten (ANFO) holder orden på reglene, og Jørgen (Synlighet) stiller med en smørbrødliste av knep, triks og alternative løsninger.

Del dette innlegget: