Innstillingen har sin årsak i at Regjeringen har besluttet at Helsedirektoratet skal overta oppdraget med å føre tilsyn.
NHO mat og drikke, Virke og ANFO har siden 2013 samarbeidet om MFU (Matbransjens faglige utvalg). Dette er vi faktisk veldig stolte av. I over ti år har vi jobbet konstruktivt for å redusere uheldig markedsføring overfor barn og ungdom. For arbeidet vi har gjort i regi av MFU har vi også fått internasjonal anerkjennelse.
Basert på et anmodningsvedtak fra Stortinget, ble forskrift om forbud mot markedsføring av visse næringsmidler særlig rettet mot barn vedtatt av Regjeringen den 25. april 2025.
Forskriften skiller seg på en rekke punkter fra MFUs retningslinjer. Dette gjør det uforsvarlig for MFU å fortsette behandlingen av klager og avgi forhåndsvurderinger, ettersom det kan gi signaler om hva som vil være lovlig markedsføring og ikke, som ikke stemmer overens med hvordan den vedtatte forskriften vil bli håndhevet. Markedsføringsaktiviteter strekker seg over tid, og MFU vil unngå å villede berørte aktører og forbrukere med tanke på hva som vil være lovlig markedsføring.
For spørsmål og veiledning vedrørende regelverket om markedsføring av næringsmidler rettet mot barn og ungdom, er det altså Helsedirektoratet som må kontaktes.