ANFO er opptatt av unge markedsføringstalenter. Cannes Lions sin ungdomssatsning, drives naturlig nok, og ikke veldig overraskende, under navnet Cannes Young Lions.
ANFO sponser Young Lions Marketer, altså den delen av konkurransen som retter seg til unge markedsførere på annonsørsiden. Men først skulle man som team konkurrere. Forutsetningen for å delta i Young Lions er at du representerer en annonsør, og at du og makkeren din begge er under 31 år.
Vi gratulerer Kristine Solli og Marcus Punsvik fra Sparebank 1 Nord-Norge som vinnere i årets Young Lions Marketers Norge.

– Jeg gleder meg utrolig mye til å representere Norge i Cannes i juni, og til alt vi skal lære på veien dit. Vi ønsker å løfte oss både på det kreative og på presentasjonsteknikk, slik at vi har en sjanse til å hente hjem seieren internasjonalt også, sier Kristine Solli.
Utfordringen i konkurransen i år var fra Visit Svalbard.
Årets Young Lions Marketer besvarelser og presentasjoner bærer preg av et gjennomgående svært høyt nivå, både på idé og presentasjonsteknikk. Juryen hadde en særdeles vanskelig oppgave med å vurdere de enkelte teamene opp mot hverandre.
Oppgaven som skulle løses var å få mennesker til å bli på Svalbard i noe lengre tid, altså i flere dager, enn det som ofte er tilfellet. Vinnerteamet satte søkelys på hele prosessen, og stoppet ikke opp med oppmerksomhet, men trigget også følelser noe som gjør at forbrukere endrer tankegang og handlinger. Med andre ord så presenterte de en løsning, og en årsak, til hvorfor man skulle bli på Svalbard lengre.
Juryen mente at duoen som vant hadde en konstruktiv og behagelig presentasjonsform, de hadde satt seg ordentlig inn i utfordringene som Visit Svalbard erfarer og ikke minst skaffet seg kjennskap til Svalbard som destinasjon. Løsningen trigget et behov hos målgruppene, samtidig som de gav Svalbard hovedrollen.
– Det var utrolig gøy å få vite at vi vant og får muligheten til å representere Norge i Young Lions Marketers kategorien i Frankrike til sommeren! Vi la virkelig arbeid inn i casen og er stolte over resultatet og konseptet vårt for Visit Svalbard, sier Marcus Punsvik om den forestående reisen til Cannes.
Premien til det teamet som vinner er å delta i Cannes og Young Lions Marketer. Da snakker vi delegatpass for to og opphold i Cannes de dagene man konkurrerer internasjonalt. Ikke bare er oppholdet inspirerende, lærerikt og kompetansehevende. Man skal være skikkelig stolt av seg selv når man vinner i denne konkurransen.
En Young Lions opplevelse er en skikkelig boost både for egoer og karrierer. Gratulerer igjen til Kristine og Marcus – og god tur til Cannes i juni.
Årets fagjury bestod av:
- Kristine Otre Dalene (Vipps)
- Isabelle Johansen (Visit Svalbard)
- Lovisa Morling (tidligere Foodora)
- Karoline Aamodt Foss (Orkla og tidligere vinner)
- Jan Morten Drange (ANFO)
- Pål Schultz (Try)
- Monita Marie Ness (ANFO)
- Julie Nielsen (CAPA).
ANFO samarbeider med Try og CAPA om Young Lions Marketer.

