Et departement i fri galopp

Våre ungdommer fortjener å bli behandlet som nesten-voksne og ikke som småbarn.

ANFO er en av tre organisasjoner som står bak Matbransjens Faglige Utvalg (MFU). Dette er vi faktisk veldig stolte av. I over ti år har vi jobbet konstruktivt for å redusere uheldig markedsføring overfor barn og ungdom.

Prosjektet har fungert så godt at Regjeringen i Folkehelsemeldinga våren 2023 lanserte et styrket MFU som en av flere muligheter i arbeidet med å beskytte barn mot markedsføring av usunn mat og drikke.

Stortinget ønsket en annen linje, og har fattet et anmodningsvedtak som lyder slik:

«Stortinget ber regjeringen i inneværende år forskriftsfeste et forbud mot markedsføring av usunn mat og drikke rettet mot barn og unge under 18 år.»

Ved sitt forskriftsforslag foreslår egentlig Helse- og omsorgsdepartementet noe helt annet enn hva Stortinget anmodet om. Både Justisdepartementet (Lovavdelingen) og Regelrådet er skeptiske. Vi også.

Det går skikkelig skeis fordi departementet likestiller ungdom med småbarn. Akkurat det er litt rart, for i de fleste reglene som departementet håndhever så nyanseres det på alder. Eksempelvis er myndighetsalderen i helselovgivningen 16 år. Dette er det en god grunn til; våre ungdommer fortjener å bli behandlet som nesten-voksne og ikke som småbarn.

Når det gjelder markedsføring av usunn mat har departementet laget en rekke søte små regler som bruker «barn» som begrep og med eksemplifiseringer som gir assosiasjoner til småbarn. Men reglene omfatter også 17-åringer. Det kan nesten virke som om departementet med vilje har forsøkt å legge bort at ungdom har mer til felles med voksne enn 8-åringer. Og dette skaper store problemer for de som skal forholde seg til reglene.

Vi er enige i at det ikke skal markedsføres usunn mat på Norway Cup og på andre arenaer i barneidretten. Men vi synes det er veldig rart at departementet lager regler som gjør at de samme reglene skal gjelde for landslagskamper i seniorfotball på Ullevål.

Vi er enige i at småbarn ikke skal prakkes på smaksprøver for usunn mat. Men at en ungdom ikke kan motta en smaksprøve på sjokolade synes vi er veldig rart. Men reglene stopper jo ikke der. Man kan ikke gi en smaksprøve på sjokolade til en ungdom selv om foreldrene står ved siden av og sier at det er i orden. Den eneste lovlige fremgangsmåten er at sjokoladebiten gis til den foresatte som så overleverer den til ungdommen. Det synes departementet er den eneste akseptable løsningen (ja, de drøfter faktisk denne problemstillingen i høringsnotatet). Bor de i samme land som oss?

De senere årene har leketøysbransjen stappet leketøysbutikkene fulle av godteri. Det leketøysbransjen har gjort er ikke greit – ikke i det hele tatt. Og det er mange flere enn oss som reagerer på det. Men så har departementet laget en regel om at usunn mat ikke kan stå i nærheten av varer som appellerer til barn, og samtidig latt en 17-åring være definert som barn. Dette skaper et kjempeproblem for små utsalgssteder, som f.eks. bensinstasjoner. 17-åringinger kjører moped, og er i gang med øvelseskjøring for bil – alt som finnes på en bensinstasjon har appell til en 17-åring. Og da finnes det ikke noe sted å plassere snop, snacks, pølser og brus på en bensinstasjon. Mener departementet at det ikke lenger skal være mulig å få kjøpt disse varene på bensinstasjoner? I tilfelle er det mange voksne som blir skuffet.

Og dette er et annet viktig poeng. Departementet lager barneregler på oppdrag fra Stortinget som får stor betydning for den voksne delen av befolkningen. Vi har ingen tro på at det var dette Stortinget ønsket seg. 

MFU har siden 2013 praktisert ett sett forbudsregler for barn til og med 12 år. Og et annet sett forbudsregler for aldersgruppen 13-17 år. Og vi har tro på at Stortinget ønsket seg nettopp dette. I anmodningsvedtaket står det jo faktisk barn og unge under 18 år. Det står ikke «barn under 18 år».

Det som er spennende nå, er hvor lang tid det skal ta før også departementet er villig til å innrømme at det ikke kan være samme regler for ungdommer og småbarn. Og hvis departementet rett og slett ikke greier å endre kurs, så må Stortinget sette seletøy på et departement i fri galopp. Vi har heldigvis så stor tiltro til våre kjære politikere på Stortinget at vi er overbevist om at de greier nettopp dette.

Del dette innlegget:

Les også