Etter et turbulent 2023 har det i 2024 vært nokså stille rundt problemer og dilemmaer knyttet til sporingsteknologi og GDPR. Men det er to grunner til at denne freden kan være forbigående; 1) det er en ny EKOM-lov på vei i Norge, og 2) det er en ny president på vei i USA.
Ny EKOM-lov innfører samme krav til samtykke som GDPR, dvs. at cookies ikke kan lagres uten et aktivt, frivillig og utvetydig “JA!”. Det betyr at det må være like lett å si “Nei”, som det er å si “Ja”, og et banner med knapper som “Godta alt” og “Tilpass innstillinger” ikke vil være et gyldig samtykke. Mangler du Nei-knapp må du derfor forberede deg på å endre dette snart, fordi det er sannsynlig at Datatilsynet klør i fingrene etter å endelig kunne ta håndheve dette kravet. En slik endring kan bety at samtykkegraden faller fra 80-90% til 40-60%, med tilsvarende tap av trafikktall og målgruppestørrelser. Skal du få rapporter for alle besøk på nettsiden må du vurdere et verktøy som kan fungere uten cookies, som Piwik Pro, Matomoeller Plausible
«Vi husker oppstyret rundt at Google Analytics var ulovlig, før det plutselig var ok igjen.»
Problemene med Google Analytics hadde sin årsak i amerikansk lovgivning som tillater amerikansk etterretning å kreve innsyn i datamaterialet. Problemet ble løst med en ny rammeavtale for dataoverføring, beskyttelse og rettigheter, som ble akseptert av EU sommeren 2023. For å få til dette utstedte Joe Biden en Executive Order for å få på plass det som var nødvendig. Men dette er noe annet enn lov og kan enkelt reverseres av Donald Trump.
Kommer du på ANFOs kurs i “Ansvarlig markedsføring og personvern” vil Jørgen gå grundigere gjennom disse temaene, og blant annet forklare:
- Hvordan ulike trackingsystemer fungerer, hvilke data de samler og hvem de deler dem med
- Forskjellen på webanalyse med og uten cookies
- Forskjellen på konverteringssporing og målgruppebygging med e-post heller enn cookies
Meld deg på AMP-skolen og lær mer om tracking, annonsering og GDPR 26.11 og 12.12 her.