I en tid hvor teknologiske framskritt skjer i en svimlende fart, står markedsføringsbransjen foran en mulig revolusjon. Kunstig intelligens (AI) har stormet inn på scenen, og det vil være dumt av oss som markedsførere å undervurdere teknologiens muligheter. Vi spør her; vil AI være vår nye hjerne, eller kun en hjelpende hånd?
ANFOs nyeste undersøkelse, gir oss noen svar – og noen nye spørsmål.
Radikal endring i horisonten
Undersøkelsen maler et bilde av en bransje i omveltning. Hele 8 av 10 respondenter forventer at AI vil føre til radikale endringer i løpet av de neste 12 månedene! En av disse endringene dreier seg om hvordan vi vil organisere markedsarbeidet. Halvparten av respondentene mener at behovet for eksterne samarbeidspartnere vil reduseres, mens 1 av 4 tror at AI vil redusere antall ansatte i markedsavdelingen. Dette er tall som vekker både bekymring med tanke på bransjens samarbeidsmodell, men også håp i form av at 6 av 10 fortsatt ser for seg like stort behov for arbeidskraft i vår bransje.
«AI vil endre bransjen radikalt de neste 12 mnd.»
«I nær fremtid vil kunstig intelligens (AI) føre til at vi trenger færre ansatte som jobber i markedsavdelingen»
Mer med mindre
Effektivitet er et av nøkkelordene i våre svar fra undersøkelsen. For eksempel svarer 9 av 10 annonsører at de forventer AI vil gjøre innholdsproduksjon mer kostnadseffektiv, en betydelig økning fra 7 av 10 i fjor.
Også markedsanalyse og kundeservice er områder hvor bransjen ser for seg AI vil ha stor effektivitetsgevinst – 6 av 10 for kundeservice og markedsanalyse. Dette er nokså overraskende svar, da vi tross alt er helt i startgropa. Etter bare 2 år hvor AI har vært tilgjengelig for allmennheten, har det allerede bygget seg opp store forventninger i vår bransje
Q: Hvilke områder ser du størst potensial for å implementere AI i ditt selskap? (Flervalg opp til 3)
AI på toppen av agendaen
Når vi ser på hvordan AI påvirker beslutningstakere i markedsføringsbransjen, blir det tydelig at denne teknologien ikke lenger er et fjernt konsept – den er nå en realitet som former strategiske beslutninger. 7 av 10 ledere har allerede planer om å implementere AI, og ytterligere 2 av 10 er i ferd med å utforme slike planer.
Q: Har dere en plan for å implementere AI i ditt selskap?
Hva med resten av organisasjonen? 6 av 10 medarbeidere oppgir at de allerede har fått opplæring i bruk av AI-verktøy, med ChatGPT som det mest populære verktøyet. Dette er et tydelig tegn på at virksomheter ikke bare planlegger for AI, men aktivt forbereder sine ansatte på å ta i bruk disse nye verktøyene.
Q: Har din sjef eller leder tatt initiativ til opplæring av AI-verktøy?
Q: Bruker du generativ AI i arbeidshverdagen din? I tilfelle, hvilke AI-verktøy bruker du mest?
En hjelpende hånd – for nå
Så, hva konkluderer vi med? Er AI vår nye hjerne, eller kun en hjelpende hånd? For øyeblikket peker tallene mot det siste. Vi er fortsatt i startfasen av det mange kaller en teknologisk revolusjon på linje med boktrykkerkunsten, internett og smarttelefonen. Ja, vi forventer en eksponentiell utvikling av både bruken og teknologien. Det sagt; i august 2024, er ikke AI en naturlig integrert del av arbeidshverdagen til de fleste, ei heller utenfor jobbsammenheng. Hvor mange ganger brukte du AI i sommerferien?
Denne rapporten er et klart signal til alle i bransjen: AI er her for å bli, og dens innflytelse vil bare vokse. Hvordan vi tilpasser oss denne nye virkeligheten, vil definere fremtiden for markedsføring. Undersøkelsen viser en bransje som er både forventningsfull og skeptisk, klar for forandring, men også forsiktig. AI er kanskje bare en hjelpende hånd nå, men dens grep om fremtiden strammer seg til.