Validering av programmatiske kjøp

Med bistand av Dr. Augustine Fou, Fou Analytics.

Vi er mange som over flere år har vært litt bekymret for kvaliteten på programmatiske kjøp. Det skal man også være, det har vært nok av episoder man trygt kan kalle ganske uheldige. Det har etter hvert blitt gjort noen undersøkelser i flere markeder som viser at vi har store utfordringer her fortsatt. Dr. Fou referer ofte til globale studier fra WFA, ANA, ISBA og MAGNA/Warc. Mange av oss vet at ANFO har vært på denne ballen ganske tidlig og ganske regelmessig. WFA studien med Waterfall modellen som viste hvordan 100-lappen ble til en 40-lapp er derfor ikke helt ukjent i det norske markedet. 

Den siste studien fra USA og ANA introduserer også begrepet MFA sites. Altså «Made For Advertising» nettsteder. Utelukkende satt opp for å lure til seg annonsørenes penger ved å utgi seg for å være noe annet enn det det er. Og burde vært. Det som har vært gjort av studier de senere årene viser at situasjonen er ganske utfordrende fortsatt. Noen vil faktisk si verre.

En som har viet store deler av sitt yrkesliv til å belyse utfordringer i det digitale økosystemet er Bob Hoffman. I nyhetsbrev, i bøker og i foredrag (noen av dere husker kanskje at ANFO hadde Bob Hoffmann på scenen for noen år siden) deler han på en usedvanlig frittalende måte sin bekymring for en verdikjede med store lekkasjer, for ad fraud og waste, annonser som er «non viewable» osv. Bob sin største bekymring har i alle år vært hvordan dette har kunnet skje, igjen og igjen. Når så mange kjenner til dette systemets svakheter er det jo veldig rart at man ikke gjør noe med dette. I stedet for at jeg her skal gjenta både Bob Hoffmann og for så vidt meg selv, finner du vedlagt Bob Hoffmann sin siste bok; «Inside The Black Box. How marketers waste billions on online advertising». Bob Hoffmann gir Dr. Augustine Fou enorm skryt for å stadig belyse, og bevise, utfordringer i den digitale verdikjeden.

Dr. Augustine Fou publiserer ukentlig på LinkedIn fra slike studier som han bistår med å gjennomføre i forskjellige markeder.

Her er to eksempler på slike studier

Fou Analytics for ANA (American National Advertisers). Dette er ANFO sin veldig store storebror i USA. 

FouAnalytics – Treasury Wine Estates, Global Leader in Wine.

Kjøper du programmatisk kan du være med

Vi skal altså, med bistand av Dr. Augustine Fou, gjøre en slik studie i det norske markedet. Kjøper du programmatisk, og det gjør «alle» som kjøper digitale annonser i dag kan være med. Det koster ingenting å være med. Det er også ganske lett. De som blir med blir koblet opp mot Dr. Fou, mottar deretter relevante tags som kopieres inn i respektive DSPs eller ad servers. 

Erfaringsmessig har det vist seg at vi får et godt grunnlag til å konkludere når vi har 5+ annonsører med oss i et marked. Deltagerne trenger heller ikke å starte samtidig.

Prosessen videre

Signaliser din interesse til undertegnede i ANFO. Da skal resten her gå relativt uproblematisk. Og forhåpentligvis kan vi da snart, med større sikkerhet enn før, presentere en status på det digitale annonse markedet i Norge.

Les Inside the black box her.

Ta kontakt!

Jan Morten Drange / jan.morten@anfo.no / Tlf. 982 50 420

Del dette innlegget: