Den årlige juridiske oppdatering

Her får du en oppsummering fra Vebjørn Søndersrød sitt foredrag på Smart Start i april.

Advokat Vebjørn Søndersrød fra Føyen gikk gjennom de mest sentrale juridiske oppdateringene for markedsførere, annonsører og byråer fra det siste året.

Meta har innført modellen «pay or ok» og andre aktører inkludert Norske er i ferd med å gjøre det sammen. Men er dette en lovlig modell under GDPR? Datatilsynet har bedt personvernrådet vurdere nettopp det. Det er samtidig juridisk uklart hva svaret betyr for annonsørene, det vil si om vi er ansvarlig for kjøp og bruk av «ulovlig» markedsføringstjenester. Særlig dersom annonsøren selv har et gyldig samtykke.  

I forlengelsen av dette er Datatilsynet i gang med å gjøre tilsyn med norske bedrifters bruk av pixel. 

Et annet viktig området er markedsføringsloven og konkurranse næringsdrivende i mellom, og Vebjørn gikk gjennom en interessant sak om dette fra Næringslivets konkurranseutvalg, i tillegg til noen av de viktige regelendringene siste året. Nå skal markedsførings av usunn mat og drikke mot barn bli forbudt samtidig som de store plattformene, foreløpig kun innenfor EU, må gi annonsøren data til å kunne kontrollere annonsering på plattformen.

Vebjørn da han stod på scenen på DSAD i 2023.

Reglene om salgsmarkedsføring (førpris ved «salg!», «rabatt» og for eksempel «spar») ble endret i fjor, og vi har blitt ganske kloke på hva reglene er, men slett ikke helt. Det er stadig uklarheter her, samtidig som reglene er veldig praktiske for retailere. 

Vebjørn rakk en liten tur innom Google tags og cookieless pings også. 

Alle ANFO-medlemmer kan se Smart Start gratis på ANFO-TV. Se det her.

Del dette innlegget: