Hedersprisen Årets Birøkter kan tildeles en person eller virksomhet som har vært en ekstraordinær bidragsyter til bransjens faglige utvikling generelt, og til ANFO Effekt spesielt. Over flere år.
• Prisen ble første gang delt ut til Svein Larsen fra daværende Futatsu, nå Atyp. For sin utrettelige kamp for effektiv kommunikasjon.
• Neste gang prisen ble delt ut var det til Torstein Rafgård i OMD. Toppsjefen i et byrå som har preget vinnerlistene I ANFO Effekt siden starten.
• Deretter til Espen Haugen og Anders Erikson, den gang Kitchen, i dag Los&Co. Gutta bak Effektboken.
• I 2020 var det DNB sin markedsavdeling som vant denne hedersprisen. For solid arbeid over mange år og for å ha preget ANFO Effekt sine resultatlister siden starten.
• I 2022 var det Lerum som vant hedersprisen. Som en relativt liten aktør med tilsvarende budsjetter har de konkurrert og sparket godt fra seg i hele perioden.
• I 2023 var det bransjen, altså oss alle, som fikk hedersprisen. For at så mange av oss, så utrettelig, og med så stort engasjement, setter Effekt og ANFO Effekt på agendaen.
Prisen Årets Birøkter har vi hatt med helt fra starten, den har blitt delt ut 6 ganger før. I løpet av årene siden vi etablerte ANFO Effekt har vi som bransje kollektivt blitt flinkere. Vi tror som dere vet på at konkurranser som dette, og systematisk deling av læring, gjør oss alle både flinkere, og mer effektive. Årets Birøkter går i år til en aktør i bransjen som ofte har «dratt lasset» og ofte ligget et lite hestehode foran mange andre. De har preget våre topplister fra starten, hvilket også deres byråforbindelser har hatt gleden av. I lys av dette er det neppe noen stor overraskelse at utmerkelsen i år går til nettopp denne aktøren. Og kanskje burde det skjedd for flere år siden?
Aktørens Merkevareskole og interne konkurranser har vært eksempler til etterfølgelse for mange. De har over tid «lært opp» og utdannet et betydelig antall unge markedsførere. Og de har løpende utfordret byråbransjen.
Årets Birøkter i år er Orkla.