Shortlist i ANFO Effekt 2023

Her er kandidatene som kan hente gylne metaller - vi gratulerer!

Prisutdelingen i ANFO Effekt nærmer seg og vi er stolte av å presentere shortlist for årets konkurranse. Gratulerer til alle som har fått en plass på listen for Norges mest effektive markedsføringsarbeider i 2023.

ANFO sine egne rapporter viser at effektmålinger fortsatt er en av de største utfordringene i bransjen. Noen vil si den aller største. Vi bruker gigantiske summer på markedsføring, og derfor har vi alle et ansvar for å gjøre markedsføringen best mulig.

ANFO Effekt har etablert seg som den viktigste konkurransen for den norske markedsføreren. Det er vi i ANFO veldig stolte av. I årets konkurranse har over 100 sterke case konkurrert om plass på shortlist.

Selv i en såkalt dyrtid som vi opplevde i 2023, har dere i bransjen gjort en fantastisk jobb det siste året. Når kvaliteten også i år ligger på et såpass høyt nivå, er det bare å applaudere.

Håvard Kvernaas Bakken, Effektgeneral i ANFO

B2B

Casenavn:Annonsør:Med:
Halvnaken i badstue, eller heldekkende bedriftsforsikring fra Gjensidige?GjensidigeOMD, Anorak
Verdens supreste regnskapssystem Vol.2PowerOfficeMorgenstern, Gimpville, Brist
5G til det du bruker 5G tiliceNord DDB, Publicis Starcom, Morgenstern, Elg
Storebrand – B2B-reklame handler om folk, det ogsåStorebrandPer Høj, Carat
Sammen tenker vi størreInnovasjon NorgeTRY

Ny

Casenavn:Annonsør:Med:
DNB Ung, ung-milliardenDNBTRY Reklame, TRY Film, Einar Film
Freia – På brødskiva?Mondelēz International / FreiaPublicis Starcom, TRY
Slik fikk Sparebanken Sør 8.300 nye eiereSparebanken SørCarat, Amedia, Polaris Media Sør
Lansering av Sitting OriginalDiplom-IsTrigger, POL, Publicis Starcom
MyPizzaSlice – Én stor slice av kategorienDr. OetkerWAL, PHD

SMART Tjeneste

Casenavn:Annonsør:Med:
SATS & dentsu X – Fra underskudd til rekordvekstSATSdentsu X
Bli venn med MandagFINN.noMorgenstern, dentsu X
GJENSIDIGE SATT KJERRINGER PÅ PLASS …I FØRERSETETGjensidige ForsikringOMD, Anorak
Slik fikk Sparebanken Sør 8.300 nye eiereSparebanken SørCarat, Amedia, Polaris Media Sør
StudieomatenHandelshøyskolen BISchjærven Reklambyrå, Re:Media, Carat
5G til det du bruker 5G tiliceNord DDB, Publicis Starcom, Morgenstern
Telia XTeliaEssenceMediacom, TRY
SpareBank 1: RefinansieringSpareBank 1Morgenstern, OMD, Accrease
Vekstvinner med helhetlig søkemotorstrategiTV 2 PlayRocket

SMART Produkt/ Handel

Casenavn:Annonsør:Med:
Fra salgsnedgang til millionvekst.FjordlandAtyp, Publicis Starcom
Dumpster Deli DagligvareFramtiden i våre henderPublicis Kitchen
Oda & dentsu X – Tilpasninger til dagligvarehandel etter CovidOdadentsu X
Enklere å si JAObs BYGGWAL, PHD, Elg
Urban Miner – Hvordan Elkjøp fikk gamle gadgets til å bli en gullgruveElkjøpNord DDB, Carat, Microsoft, Minecraft, Mojang, House Agency
Mills Olivero: Historien om hvordan vi skapte effekter effektivt og endret vaner i en særdeles vanestyrt kategori.MillsEssenceMediacom
Hvordan vi gjennom å Koble på Kjell skapte umiddelbar salgsvekst.Kjell og CompanyEssenceMediacom, Per Høj
«Søk jobben 7 av 10 ikke vil ha»McDonald’sOMD, Nord DDB, Wergeland Apenes
Kunsten å få grillsjefen til å smøre seg med solkremFarmasietAnorak, iProspect, PR-operatørene 
Komplett – Godt AnmeldtKomplettWAL, Wavemaker
Dr. Greve Crème de la ansiktskremOrkla Home and Personal CareOMD, TRY, Høien Design
Fra PotetTULL til PotetGULL – KiMs sin reise fra duplikat til differensiert utfordrer.Orkla Confectionery & Snacks NorgeOMD, Per Høj, Design House
Redd Restene med TOROOrkla Foods NorgeOMD, Publicis Kitchen

Bærekraft

Casenavn:Annonsør:Med:
FINN & dentsu X – Fiks ferdig – 1.2 millioner nye brukthandlerFINN.nodentsu X, Morgenstern
Felleskjøpet – Klar, Ferdig, Så!FelleskjøpetNord DDB, Publicis Starcom
Urban Miner – Hvordan Elkjøp fikk gamle gadgets til å bli en gullgruveElkjøpNord DDB, Carat, Microsoft, Minecraft, Mojang, House Agency
TRUST – Hvordan en SoMe-kampanje reddet en studie om seksuelle overgrepNasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stressTRY Opt, TRY Råd
Gi ungdommen en sjanseMcDonald’sOMD, Nord DDB, Wergeland Apenes
Jenter vil merSparebanken VestTrigger Oslo, Sølvrev

Vekst

Casenavn:Annonsør:Med:
12 år med Matskatter i MENYMENYdentsu X, Carat, Publicis Kitchen, Foll, Fjuz, TRUMF
Slik skapte vi 251% vekst i mediedrevet profitt for Boots ApotekBoots ApotekEssenceMediacom, Morgenstern
Enklere å si JAObs BYGGWAL, PHD, Elg
Fra Null til 800 000 kunder i et marked uten veksticePublicis Starcom, Nord DDB, Morgenstern
Farmasiet – Hvordan skape morgendagens apotekFarmasietiProspect, Anorak, Mood Communications, Precis Digital, PR-operatørene
Fra 10 år med vekst til 4 år med eksplosiv McVekstMcDonald’sOMD, Nord DDB, Wergeland Apenes
Dr. Greve pharma: fra snill pike til opprørsk rebellOrkla Home and Personal CareOMD
Fra tomme glass til fulle mugger – en FUNtastisk veksthistorieOrkla Foods NorgeOMD
Lypsyl – På alles lepperOrkla Home and Personal CareOMD, Schibsted

Tusen takk for alle innsendelser og gratulerer så mye til alle som har fått en plass på shortlist!

Prisutdelingen i ANFO Effekt arrangeres på Edderkoppen den 14. mars 🏆

Del dette innlegget: