AI som ressurs i rekruttering

Les intervjuet som Fredrik gjorde med Tekjobb her.

Våg å se på hva kunstig intelligens kan tilføre bedriften deres, men vær samtidig oppmerksom på eventuelle fallgruver, er ekspertens oppfordring.

– AI kan bidra med å effektivisere prosessen med rekruttering, blant annet ved at teknologien kan analysere store mengder kandidatdata i løpet av kort tid, forteller Fredrik Pettersson, teknologi di-rektør i ANFO, en interesseorganisasjon for norske annonsører og markedsførere.

– Eksempelvis vil dette kunne være til stor hjelp når man til et førstegangsintervju skal sortere ut hvilke kandidater som er aktuelle å gå videre med, legger han til.

I løpet av karrieren har Pettersson bygget tekniske løsninger og ledet kreative og tekniske team hos publisister, teknologi- og reklamebyråer.

I ANFO jobber han mer spesifikt med MarTech og AI, og hjelper medlemmene deres med å navige-re i tech-landskapet. En særlig interesse har han for generativ AI, og hvordan teknologien fremover vil komme til å endre kommunikasjons- og markedsføringsbransjen.

– Blant medlemmene våre ser vi at det er en enorm etterspørsel etter kunnskap om AI. I løpet av det siste året har jeg derfor holdt en rekke foredrag og innføringskurs om generativ AI, og på den måten bidratt til å gjøre det litt enklere for annonsørene å ta i bruk den nye teknologien.

Selv om AI-teknologien er mektig, så er den på ingen måte perfekt, påpeker Pettersson, og viser til at en stor bekymring er bias i AI-teknologien. Beslutningene kan bli skjeve, dersom dataene som teknologien lærer fra ikke er balanserte.

– I tillegg mangler AI det menneskelige elementet – helt åpenbart. AI kan ikke fange opp de subtile nyansene slik en erfaren rekrutterer kan. Det er så absolutt også etiske utfordringer med AI når det kommer til rekruttering. Det handler om mer enn bare teknologi: Nemlig hvordan vi velger å bruke teknologien, sier Pettersson, og utdyper:

– Vi må være forsiktige med personvern og sikre at AI ikke fører til diskriminering. Det er derfor ekstremt viktig at AI-systemene er transparente. Det gjelder rett og slett å være våken, og følge nøye med i alle ledd i prosessen.

Les saken på Tekjobb.no her.

Del dette innlegget: