Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) er en norsk selvreguleringsordning opprettet av Annonsørforeningen, Næringslivets Hovedorganisasjon og Virke. Ordningen ble opprettet med en felles enighet om følgende:
– Kostholdsdebatten er svært viktig
– Fedme og overvekt er store samfunnsproblemer
– Det er ingen som ønsker markedsføring av definerte mat og drikkeprodukter rettet mot barn
I løpet av ti år har ordningen fattet en rekke enkeltvedtak mot bedrifter og virksomheter, i tillegg til å gi forhåndsvurderinger. Ikke minst har MFU bidratt til å sette en ny standard for mat- og drikkenæringens markedsføring overfor barn og unge.
Nå inviterer vi til frokostmøte den 7. februar der vi oppsummerer hva MFU har oppnådd gjennom årene.
Frokostmøtet arrangeres kl. 08.00 – 09.45 på Sentralen i Øvre Slottsgate 3, den 7. februar.
På frokostmøtet treffer du:
- Anne-Grete Strøm-Erichsen, tidligere helse- og omsorgsminister om hvorfor hun foreslo «Kinderegg-forskriften».
- Martin Rove, styreleder i MFU, om hva selvreguleringsordningen har oppnådd gjennom ti år
- Inger-Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet, en av ordningens fremste kritikere, om hvorfor hun mener det må kraftigere lut til.
- Bedrifter som har blitt felt av MFU; om hvordan dette oppleves og om hvordan de i etterkant har måttet endre praksis og egne rutiner.
Besøk MFU sine nettsider her.