Ti år med MFU

Matbransjen Faglige Utvalg har eksistert i ti år. Nå vi tar et tilbakeblikk på hva vi har fått til.

Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) er en norsk selvreguleringsordning opprettet av Annonsørforeningen, Næringslivets Hovedorganisasjon og Virke. Ordningen ble opprettet med en felles enighet om følgende:

– Kostholdsdebatten er svært viktig
– Fedme og overvekt er store samfunnsproblemer
– Det er ingen som ønsker markedsføring av definerte mat og drikkeprodukter rettet mot barn

I løpet av ti år har ordningen fattet en rekke enkeltvedtak mot bedrifter og virksomheter, i tillegg til å gi forhåndsvurderinger. Ikke minst har MFU bidratt til å sette en ny standard for mat- og drikkenæringens markedsføring overfor barn og unge.

Nå inviterer vi til frokostmøte den 7. februar der vi oppsummerer hva MFU har oppnådd gjennom årene.

Frokostmøtet arrangeres kl. 08.00 – 09.45 på Sentralen i Øvre Slottsgate 3, den 7. februar.

På frokostmøtet treffer du:

  • Anne-Grete Strøm-Erichsen, tidligere helse- og omsorgsminister om hvorfor hun foreslo «Kinderegg-forskriften».
  • Martin Rove, styreleder i MFU, om hva selvreguleringsordningen har oppnådd gjennom ti år
  • Inger-Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet, en av ordningens fremste kritikere, om hvorfor hun mener det må kraftigere lut til.
  • Bedrifter som har blitt felt av MFU; om hvordan dette oppleves og om hvordan de i etterkant har måttet endre praksis og egne rutiner.

Besøk MFU sine nettsider her.

Del dette innlegget: