Det er krevende og urolige tider. Krig i Europa, krig i Gaza, naturkatastrofer og et generelt ganske urolig geopolitisk bilde gjør noe med hvordan vi lever i, og vår tro på verden og fremtiden. De fleste merker konsekvenser i form av høyere renter, fortsatt høy inflasjon, høye energipriser, svak norsk krone, men også en gradvis oppbremsing i mange bransjer.
Vi er mange som har lett ekstra etter noen hyggelige signaler. For er det noe vi trenger i en utfordrende tid, så er det noe som gir oss tro på fremtiden. Og tro har vi, men noen ganger har vi fått noen litt leie rekyler. Ikke minst har mange av våre venner i media- og byråbransjen hatt det spesielt vanskelig i år. Men vi gir ikke opp. Ting vil snu, forhåpentligvis allerede første halvår i 2024.
Vi i ANFO har hatt et usedvanlig hektisk år. Vi vokser både i antall medlemmer, engasjement og aktivitet. Det er vi selvsagt veldig glade og takknemlige for. Vi har nok heller aldri hatt flere møtepunkter enn hva vi har hatt i år. Vi tror at dette kanskje er enda viktigere i en periode med usikkerhet. Da er det godt å komme sammen, gjerne over en faglig felles interesse eller utfordring, eller kanskje aller helst, en anledning hvor vi deler ut anerkjennelse til bransjen. Slik vi blant annet gjør når vi deler ut priser på våre fire forskjellige Awards.
Det er to helt spesifikke ting jeg gjerne vil trekke frem nå helt på tampen av året. Vi er i gang med Effektprosjektet. Dette forskningsprosjektet vil fremover gi oss faktabasert innsikt som vi aldri før har hatt tilgjengelig for det norske markedet. En annen ting vi har jobbet spesielt mye med er AI og hvordan vi som markedsførere skal ta i bruk dette. Her har vi sett en kontinuerlig etterspørsel fra medlemmene våre om opplæring. Både Effekt og AI vil definitivt prege årene som kommer.
Vi vet at reklame- og medieutviklingen er et speilbilde på hvordan det går i markedet. Vårt marked har i det store vært stabilt i hele år. Og ja, vi vet at det er mange som absolutt ikke oppfatter det slik! Det vi populært kaller 25 milliarders markedet er ganske statisk. Prognosen for neste år er også svakt positiv. Her har vi altså et svakt positivt signal som vi tar med oss inn i høytiden og året som kommer.
Nå tar vi en velfortjent pust i pakken. Om kort tid er vi i full gang igjen.
Inntil da, ha en strålende jul- og nyttårsfeiring.
Hilsen Jan Morten