WFA (World Federation of Advertisers), hvor ANFO er en av rundt 60 organisasjoner globalt, estimerer hvert eneste år det de kaller mediekostinflasjonen i rapporten «Outlook». Altså hvordan medienes prising utvikler seg i de forskjellige globale markedsområder.
Utgangspunktet er prognosene fra åtte globale byrågrupper og konsulentselskaper. Med dettedekker Outlook 41 markeder og 12 mediekanaler. Herunder, lineær TV, connected TV, Digital Video and Display, Digital Retail Media, Paid Search og tradisjonelle mediekanaler.
Den generelle trenden er en gradvis nedgang i den anslåtte prisveksten. Året 2023 var preget av høy inflasjon og prisstigning. Med gradvis lavere inflasjon vil globale mediepriser synke gradvis inn i 2024.
Det er selvsagt større forskjeller fra kanal til kanal og ikke minst i de forskjellige markeder. Eksempelvis forventes prisendringene å være mer beskjedne i de store markedene som USA, Tyskland, Japan og Mexico.
Dette er 8. gang WFA publiserer denne rapporten. En guide som mange globale aktører ser stor nytte i.
Om du skulle være interessert i rapporten og er medlem i ANFO er det bare å ta kontakt med Jan Morten Drange i ANFO.