Satte employer branding på agendaen – vant hederspris

Ellen Jorunn Bergem er Leder for employer branding og rekruttering i OBOS. I 2022 mottok hun prisen for Årets fagperson i employer branding.

Ellen har satt employer branding på agendaen og fått med seg hele virksomheten i arbeidet. Her deler hun sin opplevelse av å bli kåret til Årets fagperson og hva hun ser frem til som medlem i årets Magnet Awards-jury.

Hva har det betydd for deg som fagperson å motta hedersprisen Årets fagperson for employer branding?

– Først og fremst må jeg si at jeg ble veldig glad, ydmyk og takknemlig for å motta prisen for Årets fagperson i fjor. Når man brenner for faget sitt og for at andre skal bli engasjerte innen employer branding, så er denne prisen en utrolig fin annerkjennelse å få. Først og fremst har det inspirert meg til å fortsette å holde meg oppdatert på faget og trender, for jeg tenker at man alltid har noe å lære innenfor det man holder på med. I tillegg har det vært en god motivasjon til å fortsette å dele mine erfaringer med andre. Jeg opplever også at jeg har utvidet nettverket mitt i etterkant og fått forespørsler om å være foredragsholder og lignende, og det har vært gøy, sier Ellen.

Ellen Jorunn Bergem da hun mottok hedersprisen Årets Fagperson i employer branding i 2022.

Hva betyr det for OBOS som arbeidsgiver å ha Årets fagperson i staben sin?

– Jeg er aktiv i sosiale medier og skriver mye om employer branding der og det er nok en viktig grunn til at jeg ble nominert til denne prisen. På LinkedIn deler jeg mye om employer branding-arbeidet vi gjør i OBOS og det viser jo nettopp at det er ikke jeg alene, men både min avdeling og resten av OBOS bidrar til å bygge vårt employer brand. Jeg tror denne prisen både bidratt til en enda større stolthet internt rundt hva vi får til og samtidig gir det oss en annerkjennelse eksternt. Det viser at vi har et godt fagmiljø innenfor employer branding og at dette er en strategisk viktig satsning for oss, sier Ellen.

Kan du plukke ut noen strategiske grep dere gjør i OBOS for å styrke employer brandet deres?

– OBOS er et stort konsern med mange ulike yrkesgrupper, selskap og divisjoner. Selv om vi jobber for å bygge et helhetlig brand, så er vi opptatt av å være målrettet mot de strategisk viktige målgruppene våre og spisse budskap og taktiske virkemidler mot disse. Dette påvirker valgene vi gjør i vår eksterne branding. I tillegg jobber vi mye med å skape en god medarbeiderreise internt, fra rekruttering, onboarding, utvikling og til offboarding. Det vi snakker om eksternt skal oppleves som ansatt. En god medarbeiderreise og en inkluderende kultur internt styrker employer brandet og skaper gode ambassadører blant våre ansatte. 

Gleder du deg til juryarbeidet i årets Magnet Awards? 

– Om jeg gjør! Jeg har vært med i juryen en gang tidligere og det er utrolig spennende å se hva som kommer inn av bidrag. Jeg lar meg både imponere og inspirere av alt det bra arbeidet som gjøres rundt omkring, og jeg er sikker på det ikke blir en lett jobb å rangere dem. Men jeg mener det er viktig med slike arenaer som løfter fram det arbeidet som gjøres der ute, for det bidrar til stolthet og engasjement på tvers av selskaper. 

Har du noen tanker om hvem som kan komme til å motta prisen Årets fagperson i år? Har du tenkt å nominere noen selv?

Jeg har nok noen tanker om hvem som kan være aktuell, og kanskje skal jeg nominere noen selv, men samtidig håper jeg også på å se flere nye navn på listen. Jeg er sikker på det er mange der ute som gjør en veldig god jobb med employer branidng og fortjener en annerkjennelse for det, sier Ellen.


Les alt om Magnet Awards og nominer gjerne en fagperson som du mener at fortjener hedersprisen Årets Fagperson i employer branding – deltagelse i denne kategorien er gratis!

Del dette innlegget: