Ta undersøkelsen!

Markedsførere globalt skal finne ut hva som skal til for å skape en mer inkluderende og mangfoldig bransje.

Den globale undersøkelsen Global DEI (Diversity, equity and inclusion) Census 2023 går i felt 15. mars. Den globale undersøkelsen er planlagt presentert under reklamefestivalen i Cannes i juni. Den norske delen av dette prosjektet vil legges frem over sommeren.

Undersøkelsen er initiert av WFA (World Federation of Advertisers) som har med seg flere andre globale organisasjoner i prosjektet.

Målet med undersøkelsen er å belyse tilstanden av mangfold og inkludering bransjen. Videre skal undersøkelsen avdekke sentrale DEI-spørsmål, muligheter og prioriterte områder for handling og atferdsendring. Til slutt skal undersøkelsen spore bransjens endring ved å sammenligne årets tall med Census DEI undersøkelsen fra 2012. 

I Norge er ANFO som en del av WFA sentral i undersøkelsen. Som et bransjeinitiativ har vi selvsagt også med oss Kommunikasjonsforeningen, Kreativt Forum, Mediebedriftene, Mediebyråforeningen, INMA og Grafill. Dette er definitivt et bransjeinitiativ.

De norske bidragsyterne i Global DEI Census 2023

Undersøkelsen ble gjort første gang i 2021. Globalt var 160 organisasjoner involvert for å fremskaffe et datagrunnlag fra 10 000 respondenter i 27 land. Den gang var ikke Norge med. Her kan du lese om studien og de viktigste funnene fra 2021. Les studien her.

Del dette innlegget: