Vi er nå akkurat ferdig med årets ANFO Effekt, den 12 i rekken faktisk, og vi sitter med helt fersk og oppdatert kunnskap. Fra neste år blir det slik at vi erstatter juryen i ANFO Effekt med kunstig intelligens. Vi har siden desember i fjor hatt et parallelt AI juryprosjekt gående, og i lys av den siste juryeringen av ANFO Effekt har vi besluttet at vi fra neste år går for en 100% AI juryering.
«Det verste er at det ikke var vanskelig å ta denne beslutningen. Vi trodde jo vi hadde med oss noen av bransjens klokeste hoder. Det hadde vi sikkert også, men i forhold til det vi ser fra den spesialutviklede AI jurymotoren Chat JurAI faller den menneskelige juryen håpløst igjennom. Selv en klok mann som Sten Braathen med mangeårig tung juryerfaring fra diverse konkurranser møter sin overmann i den kunstige intelligensen!» sier Effektansvarlig i ANFO Håvard Bakken med et litt skjevt smil om munnen.
«Den tidligere juryeringen er en del av ANFO Effekt vi ikke kommer til å savne.» Han innrømmer likevel et lite unntak. «Den tradisjonelle festen når alle juryene er ferdig med sin jobb er jo litt avhengig av mennesker. Men rimeligere blir det jo. Det blir litt stusselig med en ensom skål med en datamaskin.»

Jan Morten Drange i ANFO var i sin tid fødselshjelper for ANFO Effekt. Hva sier han til dette relativt dramatiske grepet? «For meg som liker både fysiske lunchmøter, kontor på kontoret og en hyggelig samtale over et par glass på en brun pub føyer dette seg inn i rekken av utviklingstrekk jeg registrerer. Men ikke nødvendigvis liker! Men selvsagt, dette er utvikling. Dette er fremskritt!»
ANFO har flere konkurranser. For øyeblikket er ANFO Magnet Employer Branding i prosess. «Her er dessverre toget gått i år!», sier prosjektansvarlig i ANFO Julie Rønning-Arstad. «Her blir juryering på gamlemåten med oppegående bransjepersoner slik det pleier.»
På høsten er det ANFO MarTech som er neste større konkurranse. Her er det Fredrik «Tech-geek» Pettersson som er ansvarlig i ANFO. Hva mener så han om denne utviklingen? Fredrik stiller til denne samtalen med sin avatar og sier følgende; «Her sparker du inn åpne dører! Det er klart at kunstig intelligens og roboter er det som skal til her. Den menneskelige intelligens er bare så oppskrytt. Dette er det beste som har skjedd vår bransje siden Steve Jobs returnerte til Apple i 1997! Endelig!»
