Tre motiv_Midjourney_1024x500
Tre motiv skap i Midjourney.

Over natten ble AI en del av «alles» hverdag

Hva betyr den raske utviklingen innen AI for bransjen vår, og hvordan kan vi bruke den til vår fordel?

Da chatboten ChatGPT ble lansert av OpenAI i november 2022 ble kunstig intelligens satt på kartet en gang for alle. ChatGPT føyde seg inn i rekken av revolusjonerende AI-teknologi som DALL-E, Midjourney og Synthesia som allerede var tilgjengelig på markedet.

AI er ikke noe nytt

Vi lever allerede i en verden preget av AI. Teknologien er blant annet en del av de fleste MarTech-systemer. Forbrukere har med høy sannsynlighet flere kontaktpunkter med AI i løpet av en dag, uten at man nødvendigvis tenker over det. Varene man har bestilt fra en nettbutikk kan være plukket av en robot, e-postene man mottar fra kommersielle aktører følger et automatisk utsendingsløp og chatfunksjonen på kundeservice er mest sannsynlig en bot. Altså er ikke AI noe nytt. 

ChatGPT gjorde AI til allemannseie

Likevel skjedde det noe spektakulært da ChatGPT ble lansert. Chatboten tok verden med storm og fikk mer enn én million registrerte brukere på under én måned. Plutselig kunne hvem som helst benytte seg av kunstig intelligens. Brukergrensesnittet var enkelt å forstå og teknologien lå ikke bak dyre betalingsmurer eller abonnementer – selv etter at prøveperioden var over. 

Skjermdump fra ChatGPT.

ChatGPT er en kunstig intelligens som er opplært i å generere tekst. Man kan bruke tjenesten for å få svar på spørsmål eller til å generere en spesifikk type tekst basert på ett gitt input. Nettopp dette har skapt både ekstase og bekymring, men vi velger å se positivt på mulighetene ChatGPT åpner for. 

Markedsførere kan bruke ChatGPT til å automatisere en rekke arbeidsoppgaver som ellers ville vært tidkrevende og lagt beslag på mange menneskelige ressurser. For eksempel ChatGPT brukes til å lage automatiserte svar på kundespørsmål, skrive tekst til reklamekampanjer eller til å analysere store mengder tekstdata for å nevne noe.

Samtidig er det viktig å påpeke at ChatGPT er en teknologi som skal brukes som et verktøy i markedsføringen, og ikke som en erstatning for menneskelige ressurser og kreativitet.

AI i markedsføringsbransjen

For markedsføringsbransjen er det spesielt to typer kunstig intelligens som mange allerede har tatt i bruk og som kommer til å bli viktige i fremtiden – generativ og assisterende AI.

Dette er to forskjellige typer kunstig intelligens som brukes til å utføre forskjellige oppgaver. Assisterende AI er designet for å hjelpe mennesker med å utføre oppgaver, mens Generativ AI er designet for å generere nye ting.

AI som genererer ny data

Generativ AI er en form for kunstig intelligens som genererer nytt innhold som ligner på eksisterende innhold. Generativ AI kan generere tekst, bilder, lyd, videoer eller annet innhold basert på de dataene den er trent på. Det kan være alt fra å generere en tekst basert på en gitt emne eller å generere et bilde basert på en tekstbeskrivelse. Den kan også være i stand til å skape nye varianter av eksisterende innhold, som å skrive en ny sang basert på en allerede eksisterende sang. 

Generativ AI er allerede utbredt som et effektivt verktøy i markedsføringsbransjen. Brukere av disse systemene melder at man ikke lenger står fast med skrivesperre, man sparer tid i produksjonen av melk-og-brød-tekster og at man skriver både mer og bedre ved å benytte seg av et AI-system. Frykten for at «maskinene tar jobbene våre» er derfor unødvendig, så lenge man aktivt tar del i den teknologiske utviklingen. 

ChatGPT er en generativ AI-modell fordi den er utviklet for å generere tekst. Den kan ta en startstreng som input og generere en tekst som fortsetter fra denne startstrengen. Likevel er den ikke en fullstendig generativ AI-modell, fordi den ikke kan generere tekst uten å ha noen form for input eller kontekst.

Bilder generert i Midjourney.

AI som hjelper med å utføre oppgaver

En annen type kunstig intelligens er assisterende AI. Dette er en for kunstig intelligens som er utviklet for å assistere markedsførere i å utføre oppgaver og løse problemer. Assisterende AI kan for eksempel være chatboter, virtuelle assistenter eller spesialiserte programvareverktøy som automatiserer oppgaver eller gir råd. 

Assisterende AI kan hjelpe markedsførere med å automatisere kundeservice, svare på spørsmål fra kunder, eller å personalisere meldinger til kunder. Dette har du helt sikkert møtt på når du har startet en chat i nettbanken din.

Denne teknologien kan også analysere store mengder data og gi markedsførere anbefalinger om hvordan de skal forbedre markedsføringen sin. Assisterende AI kan dermed hjelpe markedsførere med å spare tid og øke effektiviteten, samtidig som teknologien har evnen til å fokusere på mer komplekse oppgaver som strategi og kreativitet.

Den fjerde industrielle revolusjonen

Det er helt tydelig at vi står midt i den fjerde industrielle revolusjonen – Industri 4.0. Skillene mellom mennesker og maskiner jevnes ut, informasjon flyter i sanntid og vi bruker AI til å øke produktivitet, kvalitet og adaptivitet.

Men det er ingen grunn til å la seg skremme. Den teknologiske utviklingen er en enorm ressurs for bransjen vår. AI åpner opp for uendelig med muligheter til å løse oppgaver, spesielt når det gjelder generering av tekst og bilde, og etter hvert også video og lyd. Frykten for at «maskinene tar jobbene våre» er derfor unødvendig, så lenge man aktivt tar del i den teknologiske utviklingen.

Vi har så vidt begynt å se konturene av hvordan AI kommer til å påvirke bransjen vår i fremtiden. Bare utviklingen i det kommende året blir enorm, blant annet med lanseringen av GPT-4.


Fredrik Pettersson er teknologidirektør og Julie Rønning-Arstad er innholdsansvarlig i ANFO.

Sammen jobber de om med temaer knyttet til teknologi. Teknologifeltet er et av ANFOs satsningsområder og noe medlemmene er svært opptatte av. 

De to arrangerte konkurransen MarTech Awards i 2022.

Del dette innlegget:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin