Eksklusivt til ANFO-medlemmer

Clients and Creativity er en stor, global studie utført av WFA og Contagious - blant annet. Den forteller at 82% ser på kreativitet som vårt viktigste våpen.

ANFO er en av ca. 60 medlemsorganisasjoner globalt i WFA. Både ANFO og WFA gjør regelmessig undersøkelser og studier. Disse undersøkelsene gjøres noen ganger med basis i WFA sin globale database blant deres «corporate members» (P&G, Unilever, MasterCard etc.). Andre ganger gjøres det undersøkelser sammen med organisasjoner som ANFO med respektive feltarbeid i forskjellige markeder.

Clients and Creativity er en større global studie. Den er gjort av WFA, Contagious, The Observatory og 34 andre organisasjoner, blant annet ANFO. Dette er første gang det er gjort en studie som setter søkelys på hvordan vi kan adressere en global «nedgang» i kreativitet. I dag lages mye kommunikasjon med en ganske lav kreativ kvalitet. Det begynner å bli lenge siden TV-reklamens storhetstid på 90-tallet, der «alle» så på TV og reklamene gjerne ble vurdert som bedre enn selve TV-programmet. I dag møtes mottageren med en ekstrem støy fra svært mange tilgjengelige media. Man blir konstant bombardert med budskap som konkurrerer om oppmerksomheten vår – dette, i kombinasjon med en lavere kreativt nivår utgjør en stor utfordring for alle som produserer innhold. Men, vi er mange som er overbevist om at denne utfordringen kan løses, og studien Clients and Creativity gir svært nyttig innsikt i nettopp dette.

Smakebiter fra studien

  • Studien avslører et stort gap mellom alle kundene som ser på kreativitet som en superkraft, og den relativt lave andelen som ser på kreativitet som forretningskritisk (business critical). Hele 82% ser på kreativitet som vårt viktigste våpen, mens kun 28% omtaler kreativitet som forretningskritisk. Akkurat dette er veldig interessant. Hvis vi tror så sterkt på kreativitet som virkemiddel, hvorfor gjør vi da så lite ut av dette? 
  • Viktigste utfordringer, og følgelige også forklaringer for gapet, ser ut til å være en iboende redsel for å ta risiko, et for kortsiktig fokus samt for mange involverte i den kreative beslutningsprosessen.
  • Riktige samarbeidspartnere som også tør å utfordre oss, en smidig og effektiv arbeidsprosess og ikke minst bedre briefing prosesser kan hjelpe oss med å løse disse utfordringene.

Rapporten er selvfølgelig tilgjengelig for alle medlemmer i ANFO. Ta kontakt med din kontaktperson hos oss for å motta rapporten Clients and Creativity. Det er definitivt inspirasjon og innsikt å hente i disse rapportene, også for norske markedsførere.

Del dette innlegget: