Det finnes ulike måter å måle konverteringer på og dette blir ett av temaene på ANFO-skolen Ansvarlig Markedsføring og Personvern (AMP) senere i høst.
Konverteringstjenester fra Google og Facebook
Vi kan allerede nå avsløre at vi ser ganske ulikt på Googles tjenesten «Enhanced Conversions» og Facebooks Facebook Conversion API.
Google har gjort mye bra for å gjøre det lettere for oss som kunder å bruke Enhanced Conversion tjenesten deres, synes vi. På AMP vil vi gå gjennom dataflyten i lys av GDPR, og diskutere hvordan denne tjenesten kan brukes under GDPR med en risiko vi tenker mange vil finne det riktig å akseptere.
Facebooks tjeneste er vanskeligere å forholde seg til. For denne er det ikke lett å forstå hvilke data som samles inn, fra hvilken kilde og hvem som bruker hvilke data til hva. Det er sentralt under GDPR å forstå hvilke data og hvilken bruk din bedrift er ansvarlig for, for deretter å kunne vurdere om det er riktig for deg å ta GDPR-risikoen.
To tjenester som i stor grad gjør det samme (måler konverteringer) er altså ganske så ulike, og gir ganske ulike vurderinger.
AMP-skole med sertifisering
Meld deg på AMP i november, så får du høre mer om dette i tillegg til en oppdatert og helhetlig gjennomgang av regler for digital og datadrevet markedsføring – kanal for kanal!