Eksperter på de nye plattformene

Nordic Family er Nordic Screens spesialiserte avdeling for kommunikasjon rettet mot barn, unge og familiesegmentet.

Selskapet jobber utelukkende med verdibaserte prosjekter som enten skal løfte samfunnspositive tiltak eller påvirke unge med viktig budskap.

Uansett hvem du vil nå, må du selvsagt gjøre det på de plattformene målgruppen befinner seg. Tiden hvor du nådde alle gjennom de største TV-kanalene, eller i en riksavis er for lengst forbi. Barn og unge er first movers hva gjelder nye plattformer, noe som gjør de interessante også for dem som primært kommuniserer mot voksne. Barn tar etter voksne i alt, bortsett fra medievaner. Der er det omvendt. I dag tester for eksempel mange ut TikTok som kommunikasjonsplattform. Vi som jobber mye rettet mot barn og unge har derimot produsert profesjonelt innhold på TikTok i over 3 år allerede.

Skjermdump fra nordicscreens.no som illustrerer kampanjer publisert på plattformer der den ønskede målgruppen befinner seg.

De fleste annonsører og merkevarer har i dag har en integrert some-strategi, og bruker alle relevante digitale flater i sine uttak. Likevel mener Nordic Family at noe ofte mangler i innholdet som skapes for sosiale plattformer. 

Paradoksalt nok opplever vi at mange annonsører er tradisjonelle og uoriginale i some-kommunikasjonen sin. Det blir ofte veldig generisk og rett frem kjedelig.  Det kan være fordi man er så redd for å gjøre feil at man holder seg for slavisk til en eller annen regelbok for hvordan man skal lage innhold for gjeldene plattform. Det at det er så enkelt å publisere og kjøpe seg visninger på disse plattformene mistenker vi også medvirker til at mange undervurderer verdien av det kreative arbeidet med historiefortellingene.

Nordic Family mener at én faktor er helt lik for some og tilkommende «nye medier» som for tradisjonelle medier: Kreativitet og historiefortelling. Vi mener det er påfallende mange merkevarer som tar til takke med et bilde av et pent menneske som holder en kaffekopp med en passende tekst i en some-post. 

At publikum setter lavere krav til some-content enn innhold i tradisjonelle medier er en undervurdering av forbrukerne. En slapp og uinteressant some-kampanje kan opplagt være virkningsløs, og i verste fall merkevareskadene, til tross for høye visningstall.

Nordic Family vil oppfordre norske annonsører til å være modigere, verdidrevet og mer lekne i kommunikasjonen sin i sosiale medier.

Vi tar leken på største alvor og prøver å gi merkevaren vi jobber for en tydelig personlighet som blir førende for den kreative prosessen. Norge har tradisjon for god og virkningsfull, kommersiell historiefortelling. Vi må dyrke de gode ideene også på de stadig nye plattformene. Doffen har tross alt vært dau en stund.


Silje Sirnes Winje og Stian Barsnes Simonsen holdt foredrag om kunsten å lage kreativt innhold på nye plattformer på AdTalk-konferansen 1. september.

Del dette innlegget: