Vinnere Magnet Awards 2022

Formålet med Magnet Awards er å hedre de beste arbeidene innen rekruttering og employer branding. Ved å løfte frem de beste arbeidene, skaper vi læring og kan heve nivået til hele bransjen. Her får du oversikt over alle vinnerne i Magnet Awards 2022.

Åpen klasse

Gull

Wanna TRY the other side?
Med: Hyper
Jurybegrunnelse:
Dette caset viser hvordan en fin ide kan realiseres uten alt for store kostnader eller innsats. Herlig frekk, på grensen til eplekjekk, men likevel mottatt med smil og en liten dose beundring av «offeret». Et godt bevis på at man kan få til mye innen employer branding uten enorme budsjetter. Så lenge ideen er god som gull. Vinneren er «Wanna TRY the other side?» fra Hyper.

Sølv

Finnerlønn
Med: Kantega
Jurybegrunnelse:
Dette caset har tatt et ganske vanlig grep i rekruttering, gjort en ørliten justering og med det snudd opp ned på hele greia. Et kreativt grep som juryen likte godt – og dessuten en utforming som står ut og definitivt skiller seg fra bransjespråket, med en leken tegnet strek. Ja, for hvorfor må du betale tips-bonus kun til dine egne ansatte når hele Norge kan hjelpe deg med rekrutteringen? Sølvet i åpen klasse går til Kantega og Finnerlønn.

Bronse

Kampen om folks tid
Med: Try & Amedia
Jurybegrunnelse:
De fleste arbeidsgivere som vil vise hvor spennende produkter de har, setter tre ansatte på en stol og filmer dem mens de snakker om hvor spennende produktene er. Å la ulike brukergrupper bytte på produktene de er vant med er en langt mer kreativ måte å gjøre dette på – og juryen lot seg sjarmere av den eldre garde som prøvde å henge med i medievanene til de yngre – og vise versa. Bronse går til Amedia og Kampen om folks tid.

Årets helhetlige employer branding

Gull

Hjelpetelefonen for (litt) frustrerte digitale hoder
Med: Hyper & Columbus
Jurybegrunnelse:
Gjennom å hjelpe målgruppen sin med å lette på frustrasjonen over hverdagen på den kanskje firkantede arbeidsplassen sin, ønsket dette selskapet også å hjelpe seg selv. Gjennom variert bruk av flater, og strategisk utplasserte mobile kaffebarer, fikk de over 100 søkere i et hett IT-marked. Kanskje bidro de også til å gjøre hverdagen litt bedre for kandidatene også? Vinneren er «Hjelpetelefonen for (litt) frustrerte digitale hoder» fra Colombus!

Sølv

En java for en java
Med: Hyper & CapGemini
Jurybegrunnelse:
Hvordan komme i kontakt med kandidater som ikke vil kontaktes? En mulighet er å spille på kandidatenes svake punkt, og sende en trojansk hest rett inn på kjøkkenet deres. Ved å gå direkte til målgruppen, snakke deres språk i deres kanaler, og spille på det de misliker aller mest: dårlig kaffe. – da får man dem i tale. Andreplassen går til «En java for en java» fra CapGemini!

Bronse

Vi er samfunnsbyggere
Med: Släger & Bouvet
Jurybegrunnelse:
Gjennom å sette kultur, visjon og verdier i sentrum, har dette caset ønsket å gjøre det enklere å bli kjent med dem på en troverdig måte. I tillegg til bruk av klassisk markedsføring, har de også gjort kandidatopplevelsen til en integrert del av employer branding-arbeidet sitt. De bytta ut CV med kaffeprat og etablerte gulrotindeksen for å synliggjøre hva de kunne friste med som arbeidsgiver. Tredjeplassen går til «Vi er samfunnsbyggere» fra Bouvet!

Årets kampanje overfor egne medarbeidere

Gull

Gjenåpning
Med: Gjensidige Forsikring
Jurybegrunnelse:
Årets gullmedalje går til en bedrift som virkelig har vist at de ser verdien av kultur og fellesskap – og som valgte å møte sine egne ansatte med en god porsjon oppmerksomhet og kjærlighet. Og etter to år med pandemi, så er det nettopp ektefølt ansatt-kjærlighet som skal til for å styrke båndene til arbeidsplassen. «Vi tror på pisk over gulrot» skriver de selv i bidraget, og juryen applauderer i takt og jubler unisont for gulrøtter, gjenforening, gjennomføringsevne og godt dokumenterte resultater. Gullmedaljen i kategorien «Årets kampanje for egne ansatte» går til Gjenåpning og til Gjensidige.

Sølv

OBOSorama – medarbeidereventet rett i hjerte!
Med: OBOS
Jurybegrunnelse:
Dette bidraget er et eksempel på at en HR-avdeling kan utføre magi på arbeidsplassen, og at vi aldri blir for voksne for utkledning, mysterier og karaoke. Tomler opp for å mangel på selvhøytidelighet. Plusspoeng for å se medarbeidere på hjemmekontor, og for å dra i gang et event som virkelig engasjerte i en krevende tid. Selv om god stemning og kultur er vanskelig å måle, så ble juryen både imponert og sjarmert av innsatsen! Gratulerer med sølvmedalje til OBOSorama!

Bronse

Vinmonopolet – Hva ville du gjort?
Med: Los & Co & Vinmonopolet
Jurybegrunnelse:
Årets bronsemedalje går til noen som hver dag tar vanskelig valg. Bidraget viser hvor viktig det er å minne sine ansatte på et samfunnsoppdrag, og at opplæring av egne ansatte kan løses gjennom kreativitet. Her er det ikke spart på virkemidlene, og det er all grunn til å tro at denne kampanjen har bidratt til både økt stolthet og samhold på arbeidsplassen, både for nyansatte og trofaste medarbeidere. Årets bronsemedalje i kategorien «Årets kampanje for egne ansatte» går til Vinmonopolet og kampanjen «Hva ville du gjort?».

Årets kampanje overfor erfarne

I denne kategorien har juryen valgt å dele ut 2 gull og et bronse. Juryen brukte en del tid på å diskutere hva som skal til for å vinne gull, og hva en gullcase skal inneholde – derfor er årets to gullvinnere to veldig forskjellige caser.

Gull

Telenor Norge – utviklere og arkitekter
Med: Whydentify & Telenor

Jurybegrunnelse: Den første gullvinneren viser hvordan man med kreativ bruk av nye kanaler, egne og eksterne kanaler, innholdsmarkedsføring og en vanlig 19 år gammel medarbeidere kan skape ekstraordinære resultater! Gull-caset viser noe så kjedelig som hverdagen, men gjort morsomt, interessant og relevant for en målgruppe som er vanskelig å nå. Et gulleksempel på når man har klart å få alle kanaler, virkemidler, ansatte og organsjoanen å spille godt sammen. Det første gullet går til Whydentify og Telenor Norge for utviklere og arkitekter.

Gull

En godt forfattet stillingsutlysning
Med: Anorak & Bookis

Jurybegrunnelse: Den andre gullvinneren er på andre siden av kompleksitetsskalaen. Dette caset hadde to store jobber som hver for seg var et stort prosjekt, nemlig å rekruttere og bygge merkevare samtidig. Men med godt forfattede produkter kreves også godt forfattede stillingsutlysninger. Løsningen ble noe så enkelt som kreative og humoristiske tekster, plassert godt. Gullet går til «En godt forfattet stillingsutlysning» av Anorak og Bookis.

Her er det dessverre skrivefeil på diplomet.

Bronse

Vi har alt, men ikke deg
Med: Clay, Hyper, Oculos & Ecura Care

Jurybegrunnelse: Bronsevinneren vekker vår nasjonale stolthet og viser frem det fineste Norge har av natur, kultur og historie. Man kunne nesten tro at det var en kampanje for Visit Norway! Dette er en flerspråklig kampanje som strekker seg fra Spania til Skandinavia. En lang «Norwegian Arm” som strekker seg over det europeiske kontinentet for å hente de beste folkene til Norge. Bronsen går til Hyper, Clay, Oculos og Ecura Care for «Vi har alt, men ikke deg».

Årets kampanje overfor studenter

Gull

Yrkesfagkampanje 2022 / jenter og bygg- og anleggsteknikk
Med: Veidekke Entreprenør
& Dinamo
Jurybegrunnelse: Caset er en del av en ambisiøs strategi som selskapet har satt seg for å løfte bransjen. Kampanjen baserer seg på et solid innsiktsarbeid, og selskapet virker til å ha forstått målgruppen godt. Dette gjenspeiles blant annet i hvordan de benytter seg av flere kreative virkemidler for å kommunisere sitt budskap til henholdsvis to grupper i prioritert rekkefølge. Kampanjen har vært kjørt med tydelig definerte KPI-er og selskapet kan vise til en bemerkningsmerdig økning. Gullet går til Veidekke Entreprenør og Dinamo for Yrkesfagkampanje 2022 / jenter og bygg- og anleggsteknikk.

Sølv

Rådgiverne
Med: Norconsult

Jurybegrunnelse: Caset tar utgangspunkt i ulike problemstillinger som studenter står ovenfor i valg av arbeidsgiver: hvordan skal de klare å velge? Hvordan er dere annerledes? Annonsøren brukes kulturen som differensiator, og på et humoristisk vis gir de innblikk i hva hverdagen innebærer som konsulent hos dem, og hvilke mennesker som kan bli dine nye kollegaer. Det hele skildres gjennom en uhøytidelig reality-serie. Kampanjen kan vise til solide resultater gjennom kampanjeperioden, særlig i annonsering i sosiale medier. Sølvet går til «Rådgiverne» og Norconsult.

Bronse

AF-kollektivet
Med: AF Gruppen

Jurybegrunnelse: Caset er et godt eksempel på hvordan et langsiktig fokus på å utvikle et konsistent innhold fungerer svært godt. Det, i samsvar med kreativitet og en kontinuerlig fintuning av et konsept over tid, gir de virkelige gevinstene. Kampanjen har hatt stor suksess over flere år, og i arbeidet med å forbedre årets kampanje er det gjort et solid innsiktsarbeid blant målgruppen. Bronsje går til AF Gruppen og AF-kollektivet.

Årets fagperson er Ellen Jorunn Bergem

Årets fagperson har satt employer branding på agendaen i egen virksomhet og fått ikke bare marked og kommunikasjon (som kan være vanskelig nok), men hele virksomheten med seg i arbeidet.

Hun har gjort mer enn de fleste når det kommer til å gjennomføre kandidatvennlige prosesser (99% opplever den som god) og har dessuten jobbet for å gjennomføre blind rekruttering; som en del av en større satsing på mangfold og inkludering.

I sin tid i rollen har hun fått med seg flere priser, blant annet gull i Magnet Awards og bransjens beste i Universums undersøkelse.

Hun inspirerer egne medarbeidere gjennom blant annet Workplace, og for oss utenfor Obos er hun en av dem «du må følge» på LinkedIn, med stadige tips, triks og perspektiver.

Årets fagperson er Ellen Jorunn Bergem.

Æresprisen tildeles Hans Petter Stub

Æresprisen går i år til en av de mest erfarne og fremtredende fageksperter innen employer branding, og til en som har satt fagfeltet på kartet de siste 10 årene.

Han har forelest om employer branding både på høyskoler og universiteter, og holder EB-kurs i regi av HR Norge. Han har skrevet et titalls ekspertkommentarer for de store mediene, skrevet mange innlegg og blir stadig intervjuet om emnet. Han elsker å holde foredrag i inn- og utland, aktiv i podcasten Rekrutteringsrådet, og holder støtt og stadig kurs om stillingsannonsering for et bredt spekter av kunder.

Hver tirsdag legger han ut videosnutten «tanke på en tirsdag» på LinkedIn, som tar opp ulike synspunkter og vinklinger på faget. Han gjør mer enn å bare dele en artikkel eller gode sitater – hans tanker er originale tanker ment for å flytte bransjen fremover.

Æresprisen tildeles Hans Petter Stub fra Whydentify for lang og tro tjeneste i sitt engasjement for å løfte bransjen.

Del dette innlegget: