Årets juryleder i ANFO Effekt er Lars Istre, leder for marked og merkevare i Vipps. Her forteller han mer om caseskriving, markedsføring og konverteringer som han sier kan forklares som «markedsførerens daglige effekt-dopamin».
Bransjens «likes»
– Det er lett å se seg blind på kortsiktig effekt. Konverteringer brukes når vi forteller hverandre når det går bra, sier Lars og fortsetter: Et ensidig fokus på konvertering er som et effektens pisse i buksa; går det bra gjør man mer av det og da blir budsjettet mest fokusert på priskampanjer, og jaget etter den beste konverteringen. Det er ikke en case for effektiv vekst og varig verdi – men en nedadgående spiral. Derfor er det viktig med fokus på reklame og kommunikasjon som skaper faktisk verdi.
Markedsføring har uante krefter hvis vi gjør det riktig. Derfor er det viktig at du deltar med caser som beviser denne verdien.
Send inn dine beste caser
Lars ser spesielt etter tre ting i Effekt-case:
- Begrunne valgene som ble tatt
- Isoler effekten av reklamen
- Vanskelighetsgraden
Flere tips og inspirasjon fra tidligere effektvinnere finner du også i filmen fra årets Effekt Kick-off: