Kronikken «Fem refleksjoner om mangfold» publisert i Kampanje våren 2020 forfattet av Behnam Farazollahi, Aram Zakoob Vaughan, Umar Ashraf, Robert Radoli og Linn Johnsson ble startskuddet til en nødvendig og viktig debatt i vår bransje. Artikkelforfatterne sitter selv i sentrale stillinger i bransjen og deler raust av egne erfaringer. I kommentaren utfordret man bransjeforeningene til å ta ballen videre. Dette resulterte i et samarbeid mellom Grafill, ANFO, Mediebyråforeningen, Kreativt Forum og Kommunikasjonsforeningen.
Bransjeforeningenes samarbeid har båret frukter, og nå presenterer vi to guider: Hvordan rekruttere mangfoldig og hvordan lage sin egen mangfoldsstrategi.
Den 14. september presenterte vi resultatet av det siste årets samarbeid for å gjøre bransjen mer mangfoldig. På arrangementet ble guidene for mangfoldsstrategi og rekruttering presentert. Vidar Singh fra mangfolds byrået «Vi er OSS» avsluttet med å snakke om hvordan de selv jobber med mangfolds strategi og rekruttering
– Vi håper disse guidene kan være til hjelp for alle som ønsker en mer mangfoldig bransje. Virksomheter bør sette seg mål for mangfolds arbeidet og bli bevisst hva man ønsker å oppnå. For mange kan det være krevende å komme i gang med en mangfolds strategi, men vi håper guiden kan være til hjelp i arbeidet. I tillegg er det avgjørende å tenke mangfold når man rekrutterer, og vi håper guiden kan gi nyttige tips når man skal i gang med en rekrutteringsprosess, sier Therese Manus, daglig leder i Kommunikasjonsforeningen.
En mangfoldig bransje der alle er inkludert
Etter fjorårets debatt om manglende mangfold i kommunikasjons-, markedsførings-, design- og reklamebransjen inngikk bransjeforeningene et samarbeid for å øke mangfoldet i bransjen. Samarbeidet inkluderer mangfold innen etnisk opphav, seksuell legning, kjønnsidentitet, religiøs tilknytning, funksjonsevne, alder med mer. I denne perioden har arbeidsgruppen jobbet med etnisk mangfold.
– Som bransje er vi på overtid med å adressere dette temaet. Det hersker bred enighet om at vi har behov for et større mangfold og et mer inkluderende arbeidsliv. Likevel velger man de kjente og trygge løsningene når man i en hektisk hverdag gjør våre valg. Det er her vi håper og tror at vi gjennom et felles bransjeinitiativ kan bidra med tiltak som gjør det lettere for det enkelte byrå og den enkelte utøver å skape endring på sin arbeidsplass, sier Jan Morten Drange, direktør i ANFO.
Pressedekking fra lanseringen:
Kom24:
Kampanje:
– https://www.kampanje.com/markedsforing/2021/09/her-er-bransjens-mangfoldsguider/
– https://www.kampanje.com/markedsforing/2021/09/–tiden-er-inne-for-bransjen-a-vise-at-de-mener-alvor/