I et såpass ekstraordinært år som 2020 klarte ANFO å skilte med medlemsvekst og teller nå rett over 250 medlemmer. Året har også startet godt med nye medlemmer og ett av dem er Jbf bank og forsikring. Vi tok en prat med Ole Gjuv Pedersen, markeds- og kommunikasjonsdirektør i JBF. Se video!
Fortell oss litt om JBF og dine oppgaver der?
JBF er et finanskonsern bestående av to selskaper, bank og forsikring. Den største bærebjelken er forsikringsselskapet som har ca 75.000 husstander som kunder. Noe som skiller det fra andre er at det er et lukket forsikringsselskap, så du må ha en relasjon til selskapet på en eller annen måte for å bli kunde. Det er hovedsakelig ansatte innen jernbane som er kunde, men om du har familie som enten jobber eller har jobbet i jernbanen kan også du bli kunde. Du kan gjerne si at det går litt i arv. Banken vår er den andre bærebjelken og er en del av Eika-alliansen, har ca 35.000 kunder og er åpen for alle. Totalt er vi 180 ansatte i selskapet og har kontorer fra Mo i Rana i nord til Kristiansand i sør. Markedsavdelingen er ganske liten, og det gjør hverdagen veldig variert og allsidig. I og med at selskapet har flere lokalkontorer, er intern kommunikasjon et veldig viktig område for oss.
Dette med forsikringsselskapet, er det nærmest å regne som en eksklusiv klubb?
Har du jobbet i jernbanen på ett eller annet tidspunkt så kan du bli forsikringskunde, og vi ønsker å opprettholde den eksklusiviteten. Allikevel er det mange av kundene som aldri har jobbet i jernbanen, men har en eller annen relasjon igjennom familie. Denne eksklusiviteten ønsker vi også å spille på i markedsføringen.
Hva er de største utfordringene Jbf har innen markedsføring?
Det juridiske er veldig komplekst, og på vår markedsavdeling jobber vi ikke med juss til daglig. Hva kan man gjøre på facebook etter Schrems 2, kan vi fortsette med retargeting eller ikke? Alt av samtykker, gdpr og slike problemstillinger er noe som er viktig og også vanskelig å manøvrere. Vi er også avhengig av gode systemer og teknologi for å markedsføre oss på best mulig måte, så hvem leverer hva og hva er det vi egentlig vi egentlig trenger? Dette er ting som vi synes er komplekst og som vi trenger innspill på.
Hva er grunnen til at dere meldte dere inn i ANFO?
Jeg har vært med på noen av arrangementene i regi av ANFO og disse synes jeg har vært bra. ANFO fremmer problemstillinger som både store og små aktører har bruk for og som er viktige for hele bransjen, noe alle kan lære av. Spesielt viktig for oss er det å kunne støtte seg på noen når det kommer til det juridiske i markedsføring.
Utover de helt tydelige medlemsfordelene, som event, konferanser, webinarer – hva annet synes du er viktig i arbeidet ANFO gjør?
Som markedsførere har vi felles interesser, store som små. Det å ha én aktør som kan sørge for gode, felles rammebetingelser og å belyse felles problemstillinger som vil påvirke alle i bransjen, mener jeg er viktig.