Som om vi ikke hadde andre kanaler for real-time dialog har Clubhouse blitt en superhit på kort tid. Er det mange nok folk som synes det er stas, blir det jo stas – uansett innhold.
Det meste er fortsatt likt – en app som er langt unna å oppfylle personvernregelverket, men som man bare må ha, og derfor gjør akkurat det appen ber om. Nok en gang får vi et eksempel på hvor ubrukelig samtykke er som personverngrunnlag.
Det som er annerledes for denne appen er at det ikke er mulig å innhente samtykke. Jeg kan jo ikke samtykke til at jeg skal dele opplysninger om mine kontakter – det er jo mine kontakter som må samtykke til dette. Om jeg gikk på limpinnen? Ja, jøss og dessverre. Så får jeg følge oppfordringen til Ida Aalen om å sende en e-post til Clubhouse og be de om å slette:
https://kampanje.com/tech/2021/02/advarer-mot-clubhouse—vi-kan-ikke-kjede-oss-sa-mye-at-vi-slutter-a-bruke-hodet/
Når man først har opprettet en bruker er jo skaden skjedd (dersom man har samtykket i å laste opp kontaktregisteret sitt). Å kritisere de som arrangerer noe på plattformen treffer derfor ikke særlig godt.
Vil du leser mer om debatten rundt Clubhouse? Her er noen linker.
Aftenposten: Er Clubhouse-appen for alle? Dette bør du vite HER
Hans-Petter Nygard-Hansen: Clubhouse – Et lineært pandemi-fenomen fordi vi sitter i husarrest? HER
Eirik Berge: Kan Clubhouse sin plutselige popularitet fortelle oss noe om trendutviklingen etter pandemien? HER
Kampanje: Advarer mot Clubhouse: – Vi kan ikke kjede oss så mye at vi slutter å bruke hodet HER
Shifter: Ministre og næreingslivstopper strømmer til Clubhouse – personverneksperter slår alarm: HER
9to5Mac: Facebook rumored to be working on Clubhouse competitor, Twitter expands Spaces beta: HER
Interessante og gode undersøkelser fra Forbrukerrådet:
Out of control: HER
Deceived by design: HER