Forbrukerrådet utfordrer Amazon fordi selskapet manipulerer sine kunder som ønsker å avslutte abonnement.
Det er ikke tvilsomt hva som følger av loven: det skal være like lett å avslutte, som å inngå et abonnement. Tilsyn i andre land har hengt seg på Forbrukerrådets arbeid, og i Norge har Forbrukerrådet oversendt saken til Forbrukertilsynet.
Forbrukerrådet klager Amazon inn for brudd på markedsføringsloven.
Forbrukerrådet har tradisjon for å tørre å utfordre de store aktørene, det er viktig og riktig. At de store aktørene ikke følger regelverket har dramatisk konkurransevridende effekt, og blir på den måten trendsettende på en negativ måte. Nå gjenstår det å se om Forbrukertilsynet følger opp. Det er lettere å ta en liten tass i egen bakgård enn å gå for en av de store i ukjent terreng, men det må til. Strenge regler krever effektivt tilsyn både med hensyn til oppdagelsesrisiko og konsekvens. I motsatt fall skaper man et konkurransefortrinn for de som ikke følger regelverket. Her har vi en åpenbar sak mot en aktør som kommer til å gjøre seg vanskelig. Vi ønsker Forbrukertilsynet lykke til i arbeidet med å gjøre det som er nødvendig for å få satt en stopper.
Les mer om saken: