JMD Jul_2020_Audestad_1024x500

Kjære medlemmer og venner av ANFO

Det merkelige og annerledes året 2020 er snart over. Det er vi mange som er glade for.

Det merkelige og annerledes året 2020 er snart over. Det er vi mange som er glade for. Det har vært krevende og utfordrende år. Men også lærerikt, på godt og vondt.

 
Covid-19 pandemien har utfordret oss fra mars og gjør det fortsatt. Om vi må oppsummere året med et ord kunne det for eksempel vært «ekstraordinært». Det vi har opplevd siden mars ligner ikke på noe annet vår generasjon har opplevd.
 
Vi har lært at ting skjer utrolig fort. Spol tilbake til januar og februar tidligere i år. Verden var ganske normal, og utsiktene for året var svært gode. Mars og koronaen kom så og tok oss, brått og brutalt. Siden mars har ingenting vært normalt.
 
I ANFO har vi tatt et digitalt sprang som i en normalsituasjon ville tatt flere år. Fra første dag på hjemmekontor løste vi alle vanlige oppgaver og kompletterte fortløpende med nye digitalt forankrede tjenester. Konferanser har blitt digitale eller kanskje hybride. Nettverksgruppemøtene har blitt digitale og de har blitt flere. Denne formen og denne mixen tar vi med oss inn i det nye året. Noen møteplasser vil være fysiske, noen vil være digitale og noen vil være hybride. Fellesnevneren er høyt faglig nivå og relevans. Vi i ANFO har fra første dag i denne perioden søkt å fremskaffe relevant innsikt fra markedet og delt denne med våre medlemmer. En hyggelig konsekvens av alt dette er at ANFO øker antall medlemmer i dette merkelige året. I usikre tider trenger man en trygg havn. Vi er stolte av å være denne havnen for stadig flere markedsførere.
 
I ettertid av denne situasjonen tror jeg også vi vil sette mye større pris på det vi har og ofte tar for gitt. Vi har skaffet oss erfaring fra en type krise ingen av oss ønsker å oppleve igjen.

«Året har gitt oss mange sterke kampanjer og kommunikasjonsløsninger som helt sikkert vil markere seg i årets ANFO Effekt konkurranse.»

Vi vet jo at det meste går over. Noen av oss har nok vært noe mer optimistisk og utålmodige enn andre. Nå nærmer vi oss! Vaksiner er på vei og selv om det vil ta noe tid ser vi endelig lyset i tunnelen. Det hjelper. Da er det godt å skue litt ut over Norges grenser. Selv om store deler av verden nå opplever kanskje den verste perioden siden mars kan vi også se at sentrale deler av Asia er tilbake. Både Kina, Sør-Korea, Taiwan og Japan har fått god fart på økonomien igjen.
 
Tall og studier fra både SSB og Oxford Economics konstaterer også at Norge er det landet i Europa som er best skodd for tiden etter covid-19 pandemien. Vi har i Norge evnet å opprettholde aktiviteten i økonomien relativt bra i forhold til andre land. I en særdeles vanskelig situasjon har Norge håndtert krisen godt. Det er altså grunn for optimisme. Vi er fortsatt i en svært utfordrende situasjon med høy ledighet og lavere vekst. Det store spørsmålet blir jo da gjerne hvor raskt økonomien, både nasjonalt og globalt, kommer tilbake når de store massene er vaksinert.
 
Vi vet at det lønner seg å investere i markedsføring også i utfordrende perioder.
Nettopp det er det mange norske markedsførere som har gjort også i år. Året har gitt oss mange sterke kampanjer og kommunikasjonsløsninger som helt sikkert vil markere seg i årets ANFO Effekt konkurranse som nå står for døren. Hva er vel bedre enn å avslutte dette dramatiske året med heder og ære fra annonsørenes viktigste konkurranse?
 
Mange er klare for å øke innsatsen igjen til neste år. Selv om mange kategorier har klart seg bra under pandemien er det også en betydelig oppdemmet likviditet hos mange konsumenter. Mye ligger til rette for en hyggelig vekst når usikkerheten avtar og erstattes av en mer forutsigbar situasjon.
 
Vi kommer til å reise igjen. Vi kommer igjen til å stå side om side på idretts- og kulturarrangement. Vi kommer til å møtes på barer og restauranter. Vi kommer igjen til å møtes over et møtebord. Vi skal treffes på konferanser! Og vi skal igjen møtes ved kaffemaskinen. Vi er mange som gleder oss. Vi er der snart!
 
En rolig juletid med familie og tradisjoner står nå foran oss. La derfor årets krisefokus avløses av optimisme, positivisme og glede over fremtiden.
 

På vegne av alle i ANFO ønskes en riktig god jul- og nyttårsfeiring.
 
Hilsen

Del dette innlegget:

Les også