Carsten_2_1024x500

Kundeservice – medlytt og opptak av telefonsamtaler

Etter GDPR har Datatilsynet kommet med en del presiseringer som det kan være viktig å merke seg.

Hemmelig medlytting og hemmelig lydopptak av telefonsamtaler er straffbart, jf. straffeloven § 205. Med nødvendig informasjon og behandlingsgrunnlag er det likevel ofte mulig å gjennomføre medlytt og opptak av kundebehandlerens telefonsamtaler.

Mye av praksisen før GDPR kan videreføres, men etter GDPR har Datatilsynet kommet med en del presiseringer som det kan være viktig å merke seg.

ANFO har laget en veileder for kundesentrene.

Veilederen tar for seg «etablerte sannheter» som er feil. Videre settes fokus på behovet for informasjon og behandlingsgrunnlag, samt konkrete forslag til hvordan dette skal løses.

Veilederen er tilgjengelig for deg som ANFO-medlem. Ta kontakt med Carsten Gunnarstorp, carsten@anfo.no

Del dette innlegget: