Schrems II-dommen, avsagt av EU-domstolen i sommer, er dramatisk og hindrer lovlig bruk av amerikanske tjenester der personopplysninger behandles i USA. Eller, kan det virkelig være slik? Dommen får betydning for stort sett all bruk av AdTech, kjøp av bla Google og Facebooktjenester samt all bruk av pixels og cookies. Hva skjer nå?
Vebjørn Søndersrød
Advokat og partner i Advokatfirmaet Ræder
Vebjørn Søndersrød beskriver i denne presentasjonen dommen, risikoen for annonsører og byråer, og hvilken betydning dommen får på kort og mellomlang sikt. Vebjørn har i mange år jobbet med norske og utenlandske bedrifter innenfor markedsføringsrett, personvernrett, GDPR og immaterialrett. Vebjørn og avdelingen hans har løpende saker under Forbrukertilsynet og Datatilsynet.
Her kan du lese en kommentar Vebjørn har skrevet sammen med Jan Morten Drange i ANFO.