DSAR 2020_sak2_B_1024x500

Kampen mot koronaviruset synliggjør seg i kanalkampen

Vårt bevegelsesmønster og sosiale liv er endret siden 12. mars. Dette får konsekvenser for hvor mye og hvordan vi konsumerer medier.

Vanligvis endrer medievanene seg langsomt, men grunnet pandemien har mediebruken nådd nye høyder og det digitale skiftet alle prater om er fremskyndet. I denne sammenheng økt konsum av strømmetjenester og digi­tale abonnement. Hvilket blant annet påskynder papirdøden. 

I sum skaper «den nye situasjonen» både kortvarige og langvarige endringer i nordmenns medieadferd. Tenk bare på den reklamefrie Disney Channel som har doblet sin markedsandel på kort tid. 

I kampen om annonsørenes reklamebudsjetter viser våre tall noen klare vinnere og tapere.

Vinnerne er de rene digitale kanalene søk, display/banner, online video og sosiale medier. Veksten innen sosiale medier fortsetter med samme kraft som tidligere. Spesielt Instagram og YouTube er attraktive plattformer for mange annonsører. TikTok har kjapt blitt en flate som mange annonsører har fått øyne opp for. 

Koronataperne er kino, utendørs, event og sponsing. Printannonsering (magasin og avis) mister annonseinntekter i samme takt som tidligere. Det ser heller ut som det blir et jubelår for radio og TV. 


Les Den Store Annonsørrapportens kapittel 2 «Kanalkampen» og kapittel 3 «Sosiale medier» HER

Del dette innlegget:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Meld deg på nyhetsbrevet

Følg oss på sosiale medier

Bli medlem

Vil du vite mer om medlemskap i ANFO? Skriv inn navn og e-post, da tar vi kontakt og forteller mer om medlemskap og fordeler.

Abonnér via Apple, Spotify, Podchaser eller Spreaker