Vanligvis endrer medievanene seg langsomt, men grunnet pandemien har mediebruken nådd nye høyder og det digitale skiftet alle prater om er fremskyndet. I denne sammenheng økt konsum av strømmetjenester og digitale abonnement. Hvilket blant annet påskynder papirdøden.
I sum skaper «den nye situasjonen» både kortvarige og langvarige endringer i nordmenns medieadferd. Tenk bare på den reklamefrie Disney Channel som har doblet sin markedsandel på kort tid.
I kampen om annonsørenes reklamebudsjetter viser våre tall noen klare vinnere og tapere.
Vinnerne er de rene digitale kanalene søk, display/banner, online video og sosiale medier. Veksten innen sosiale medier fortsetter med samme kraft som tidligere. Spesielt Instagram og YouTube er attraktive plattformer for mange annonsører. TikTok har kjapt blitt en flate som mange annonsører har fått øyne opp for.
Koronataperne er kino, utendørs, event og sponsing. Printannonsering (magasin og avis) mister annonseinntekter i samme takt som tidligere. Det ser heller ut som det blir et jubelår for radio og TV.
Les Den Store Annonsørrapportens kapittel 2 «Kanalkampen» og kapittel 3 «Sosiale medier» HER