ANFO jobber kontinuerlig med å fremskaffe og tilrettelegge kunnskap om hvordan markedsførere tenker og jobber. Dette gjør vi for å støtte våre medlemmer og løfte viktige bransjespørsmål. Kunnskap og innsikt er avgjørende for å fatte de riktige beslutningene.
Etter å ha gjennomført denne analysen i flere år vet vi at rapporten inneholder fakta mange i bransjen gleder seg til. Spesielt i et år preget med så stor usikkerhet som i år vil vi tro! Innsikt og fakta er da godt å ta med seg inn i fortsatt ruskete farvann.
Den Store Annonsørrapporten 2020 gir et bilde av hvordan du og dine bransjekollegaer ser på markedsbudsjetter, virkemidler, medieutvikling og samarbeidsrelasjoner. I dag og i fremtiden. Vi vet at tilsvarende rapporter fra tidligere har blitt brukt som bakgrunn for både omorganiseringer og bedriftsetableringer.
Usikkerhet preger planleggingen for 2021
De økonomiske effektene av covid-19 skaper stor usikkerhet, noe som tydelig merkes i planleggingen for neste år. Vi er også klar over at svarene i årets undersøkelse nok er preget av de eksepsjonelle omstendighetene vi alle har levd med i år. Hele rapporten må således leses med covid-19-utbruddet som bakteppe.
Mange kutter i medieinvesteringene
En av hoved innsiktene i årets rapport er at mange aktører kutter i medieinvesteringene og bruker enda mer i egne kanaler. Fjorårets lille paradoks var at mange opplever store vanskeligheter med å måle effekten. Dette gjelder i høyeste grad fortsatt.
Vår verden er i forandring. Skal vi lykkes i fremtiden, noe vi antar og håper at de fleste har planer om, vil det være avgjørende å ha vilje og evne til nettopp å endre seg. Sannsynligvis raskere og hyppigere enn noensinne tidligere.
Den Store Annonsørrapporten 2020 får du ved å ta kontakt med Thomas Rønnerud på mail!
Lykke til i en spennende fremtid!