DSAD2020_JM_2_1024x500

DSAD ble i år gjennomført nesten helt som vanlig

For første gang var majoriteten av deltagerne andre steder enn på Latter.

DSAD eller Den Store Annonsør Dagen er en av våre lengstlevede konferansekonsepter. Der andre konferanser og møteplasser har blitt faglig spissere og smalere er DSAD noe rundere i kanten og noe mer generell. Temaet er selvsagt markedsføring men gjerne i en bredere form.

Dette har vært arenaen hvor det er rom for en viss «utenforfaglighet» i et eller flere innlegg. Det er mye som er interessant for en markedsfører som ikke nødvendigvis handler om markedsføring! DSAD er en av bransjens aller mest anerkjente møteplasser. Her mingler annonsører sammen med sine byråforbindelser, media og etterhvert flere og flere Tech leverandører også.

Årets DSAD ble selvsagt gjennomført helt i tråd med gjeldende retningslinjer knyttet til Covid 19. Stedet var det samme som vanlig men for første gang var majoriteten av deltagerne alle andre steder enn på Latter. Det er selvsagt litt rart når vi vet at dette er et arrangement hvor det å møtes har vært og er så viktig.

Det er viktig å stå løpet ut. Det fikk vi også mye heder for, av både deltagere og forelesere som ikke hadde stått på en scene på et halvt år! I en situasjon som er rar og som vi vanskelig kan påvirke trenger vi å føle at noe er normalt. DSAD ble i år gjennomført nesten helt som vanlig.

Sondre Gravir, CEO i SATS var førstemann på scenen. Sondre fortalte hvordan Sats har håndtert situasjonen rundt Covid 19. Det har vært krevende og utfordrende men har også skapt nye muligheter. Vi ble her minnet på viktigheten av å være offensiv og ta mulighetene når de oppstår.

Kjersti Fløgstad er Adm dir på Nobels Fredssenter. Hun fortalte oss om hvordan bærekraft og samfunnsengasjement kan bidra til våre virksomheters mål og ambisjoner og slik være selve plattformen også for vår kommunikasjon.

Gitt situasjonen ble det i år slik at tilreisende foredragsholdere i år holdt seg på hjemmebane og leverte sine budskap til oss på film. Stefan Engeseth i Detective Marketing i Stockholm har skrevet boken Sharkonomics 2. Det handler om strategi, angrep og forsvar i en verden hvor disruption er regelen og ikke unntaket.

Elisabeth Staksrud, Professor på Institutt for medier og kommunikasjon ved UiO snakket om barn, unge og internett. Med sine topp ti innsikter fra forskningen fikk vi både gode tips og en god latter. Dette er viktig, det er alvorlig og det er nyttig!

Sam Scott holder til i Tel Aviv når han ikke skriver for The Drum eller reiser rundt i verden og snakker på konferanser. Reise rundt i verden gjør han lite av for øyeblikket. På film fikk vi derfor foredraget «Media Planning in 2021 and beyond. Sam er ganske kritisk til det han beskriver som «the tyranny of online direct response and short termism, both of which are hurting our long term advertising effectiveness».

Etter lunsj ble salen geleidet igjennom en Kahoot-quiz av Erling Hjorthaug fra Capa. Den heldige vinneren vant kinobilletter for et helt år.

Et fast innslag på DSAD er presentasjon av ANFO sin egen undersøkelse DSAR. Den Store Annonsør Rapporten. Som vanlig var det vår egen Håvard Bakken som gikk igjennom årets undersøkelse. En undersøkelse som svært mange venter på med spenning hvert eneste år. Det er det god grunn til. ANFO vet svarene.

Avslutningsvis stod vår gode advokatvenn Vebjørn Søndersrød fra Ræder på scenen. Temaet var den nylige Schrems 2 dommen. EU dommen som i praksis sier at all utveksling av personopplysninger mellom EU og USA for øyeblikket er ulovlig. Når vi vet at omtrent hele AdTech industrien, Facebook, Google, Amazon, Twitter, Snapchat osv har sine servere i USA er dette mildt sagt en utfordring. Vi får satse på en løsning.

Les kronikk om Schrems 2 HER

Prisen for Årets foredragsholder er utsatt en liten stund. Ikke overraskende pga dette rare året. Men som sagt er vi plutselig tilbake med denne utdelingen.

Les mer om Årets Foredragsholder HER

Avslutningsvis, helt uten å vise til spesielle evner og spesielle kontakter hverken her eller der; Denne situasjonen som har preget vår tilværelse så voldsomt i dette året, den vil gå over! Om tilværelsen da blir som den gamle normalen eller det vi nå liker å kalle den nye normalen vet hverken du eller jeg. Vi i ANFO er her uansett for deg. Før vi vet ordet av det er vi tilbake på Latter og et nytt DSAD. Med full sal og fantastiske foredragsholdere på scenen.

Ha det fint!

Jan Morten

Del dette innlegget:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Meld deg på nyhetsbrevet

Følg oss på sosiale medier

Bli medlem

Vil du vite mer om medlemskap i ANFO? Skriv inn navn og e-post, da tar vi kontakt og forteller mer om medlemskap og fordeler.

Abonnér via Apple, Spotify, Podchaser eller Spreaker