Det begynner å bli lenge siden 12. mars. Så langt har makroanalyser, og også vår egen ANFO korona-tracker, vist at sjokket har truffet veldig skjevt.
ANFO korona-trackeren sin siste måling før sommerferien viste at store deler av bransjen nærmer friskmeldte seg selv. Ingen skal anklage norske markedsførere for å være svartsynte når sola skinte sent på kvelden og utegrillen sto klar.
Nå viser vår aller siste måling at pandemien fortsatt rammer svært skjevt.
- 41 % er enten upåvirket eller har faktisk lykkes bedre grunnet pandemien.
- 55 % svarer at covid 19-utbruddet har påvirket negativt.
«Ja, det er mye penger som er borte fra markedet, men vi står ikke overfor et ragnarok i norsk reklame- og mediebransje.»
Håvard Kvernaas Bakken – ANFO
Vridning av konsumet
Makroanalyser har vist at 95 % av nordmenn faktisk har mer å rutte med nå enn pre-korona. Rentevåpenet alene er så sterkt at de aller fleste, bortsett fra de som har blitt arbeidsledige eller permittert, har mer penger igjen når de faste kostnadene er betalt. Utenlandsferien er utsatt og restaurantbesøkene og kulturopplevelsene er færre. Dette betyr både økt sparing og økt varekonsum. Det er tjenestenæringene som først og fremt er skadelidende.
På Den Store Annonsørdagen presenterer vi for første gang årets resultat i Den Store Annonsørrapporten. Vi vil fremover mot DSAD jevnlig fremme funn fra Den Store Annonsørrapporten. Følg med!
Den Store Annonsørrapporten
ANFO gjør årlig en stor studie om virkemidler, utfordringer, utviklingstrekk og prioriteringer hos norske annonsører. Undersøkelsen brukes ofte som fasit for hele bransjen. Både media og annonsørenes samarbeidspartnere referer hyppig til denne undersøkelsen. At denne undersøkelsen ventes på med spenning hvert år er helt sikkert.
Håvard er fagdirektør og ansvarlig for undersøkelser i regi av ANFO. Tidligere har han vært direktør for analyse og innsikt i Omnicom Media Group, strategisk rådgiver i reklamebyrået BBDO og markedsanalytiker i Egmont.