Innholdsmarkedsføring er gull verdt når effekten er målbar. Hvordan står det egentlig til med måling av effekt for norske annonsører, og i resten av verden? Det vil International Content Marketing Forum (ICMF) finne ut ganske snart. Årets ICMF Barometer går i disse dager ut til annonsører i ti land. I Norge samarbeider ANFO og Metro Branding om gjennomføringen av undersøkelsen.
Content marketing og ny teknologi
Lykkes du med spredning og ønsket effekt av content marketing? I hvilken grad våger du å ta i bruk nye kanaler og ny teknologi? Det får vi svar på i den internasjonale undersøkelsen om innholdsmarkedsføring.
– Bruk fem minutter på undersøkelsen og få verdifull kunnskap tilbake, oppfordrer Jan Morten Drange, administrerende direktør i annonsørforeningen ANFO.
Prioriteringer i markedsbudsjettet
Undersøkelsen vil også kartlegge hvilke prioriteringer bedriftene gjør for innholdsmarkedsføring i neste års budsjett. Legges trykket på plan og innsikt, på konsept og innholdsproduksjon, i distribusjon og spredning eller på effektmåling? Når du fram med det gode innholdet ditt – eller forsvinner det i mengden?
Innholdsmarkedsføring har lav verdi hvis distribusjonen er dårlig, og effekten ikke er målbar.
– Innsiktsfasen er en viktig investering i kunnskap om hvordan målgruppen kan påvirkes, slik at ønsket effekt kan oppnås. Det viser seg imidlertid at det er store forskjeller på hvilken fase det investeres mest i, forklarer Drange i ANFO. Resultatene fra 2019 viste at det er store forskjeller fra land til land.
Hvordan har koronaen påvirket oss?
Spørsmålene vil også gi svar på hvordan Covid-19 har preget annonsørene på tvers av landegrenser, og i hvilken grad det har påvirket innholdsstrategien. Nå får kommunikasjonsledere i ti land en spørreundersøkelse i innboksen for å ta temperaturen på innholdsmarkedsføringen.
Svarene kommer i midten av november.
Om ICMF Barometer
International Content Marketing Forum (ICMF) har siden 2015 stått bak ICMF Barometer, en undersøkelse som samler inn data fra kommunikasjonsledere på tvers av landegrenser. I årets undersøkelse er ti land med. Flere hundre bedrifter og organisasjoner i Norge, Sverige, Danmark, Belgia, Nederland, Tsjekkia, Polen, Østerrike, Sveits og Tyskland deltar i undersøkelsen, som blir gjennomført av det anerkjente tyske analysebyrået Scion Research Labs. Metro Branding er Norges representant i ICMF, og ANFO står for innhentingen av data fra annonsørene i Norge.