ICMFundersøkelse_1024x500
ANFO og Metro Branding står bak undersøkelsen i samarbeid med ICMF. Fra høyre: Administrerende direktør Jan Morten Drange i ANFO, fagansvarlig for innhold og synlighet i Metro Branding, Eli Tørud, fagdirektør i ANFO, Håvard Kvernaas Bakken og Norges ICMF-representant Paal-André Schwital.

Ny undersøkelse: Effekt av innholdsmarkedsføring

Innholdsmarkedsføring er gull verdt når effekten er målbar. Hvordan står det egentlig til med måling av effekt for norske annonsører, og i resten av verden? Det vil International Content Marketing Forum (ICMF) finne ut ganske snart. Årets ICMF Barometer går i disse dager ut til annonsører i ti land. I Norge samarbeider ANFO og Metro Branding om gjennomføringen av undersøkelsen.

Content marketing og ny teknologi

Lykkes du med spredning og ønsket effekt av content marketing? I hvilken grad våger du å ta i bruk nye kanaler og ny teknologi? Det får vi svar på i den internasjonale undersøkelsen om innholdsmarkedsføring.

– Bruk fem minutter på undersøkelsen og få verdifull kunnskap tilbake, oppfordrer Jan Morten Drange, administrerende direktør i annonsørforeningen ANFO.

Prioriteringer i markedsbudsjettet

Undersøkelsen vil også kartlegge hvilke prioriteringer bedriftene gjør for innholdsmarkedsføring i neste års budsjett. Legges trykket på plan og innsikt, på konsept og innholdsproduksjon, i distribusjon og spredning eller på effektmåling? Når du fram med det gode innholdet ditt – eller forsvinner det i mengden?

Innholdsmarkedsføring har lav verdi hvis distribusjonen er dårlig, og effekten ikke er målbar.

– Innsiktsfasen er en viktig investering i kunnskap om hvordan målgruppen kan påvirkes, slik at ønsket effekt kan oppnås. Det viser seg imidlertid at det er store forskjeller på hvilken fase det investeres mest i, forklarer Drange i ANFO. Resultatene fra 2019 viste at det er store forskjeller fra land til land.

Hvordan har koronaen påvirket oss?

Spørsmålene vil også gi svar på hvordan Covid-19 har preget annonsørene på tvers av landegrenser, og i hvilken grad det har påvirket innholdsstrategien. Nå får kommunikasjonsledere i ti land en spørreundersøkelse i innboksen for å ta temperaturen på innholdsmarkedsføringen.

Svarene kommer i midten av november.

Om ICMF Barometer
International Content Marketing Forum (ICMF) har siden 2015 stått bak ICMF Barometer, en undersøkelse som samler inn data fra kommunikasjonsledere på tvers av landegrenser. I årets undersøkelse er ti land med. Flere hundre bedrifter og organisasjoner i Norge, Sverige, Danmark, Belgia, Nederland, Tsjekkia, Polen, Østerrike, Sveits og Tyskland deltar i undersøkelsen, som blir gjennomført av det anerkjente tyske analysebyrået Scion Research Labs. Metro Branding er Norges representant i ICMF, og ANFO står for innhentingen av data fra annonsørene i Norge.

Del dette innlegget:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Meld deg på nyhetsbrevet

Følg oss på sosiale medier

Bli medlem

Vil du vite mer om medlemskap i ANFO? Skriv inn navn og e-post, da tar vi kontakt og forteller mer om medlemskap og fordeler.

Abonnér via Apple, Spotify, Podchaser eller Spreaker